Sökning: "bemästra"
Visar resultat 1 - 5 av 327 uppsatser innehållade ordet bemästra.
1. Upplevelser av livsstilsförändringar vid diabetes mellitus typ två : En kvalitativ litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)Sammanfattning : Bakgrund: Diabetes mellitus typ två (DMT2) är en vanligt förekommande sjukdom i flera av världens länder. Prevalensen är ökande och sjukdomen debuterar i allt yngre åldrar. De främsta riskfaktorerna för att drabbas av DMT2 är övervikt och fetma. LÄS MER
2. Perspektiv på digital relationskompetens : Analys av lärares strategier för att stödja utbildningsrelationer i digitala lärmiljöer
Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Studien syftar till att öka kunskapen om lärares digitala relationskompetens samt bidra till utveckling av praktik och teori inom relationell pedagogik i digitala lärmiljöer. I studien analyserades kvalitativa enkätsvar från 123 lärare och lärarstudenter i Sverige och Finland angående hur de uppfattade att de kunde stödja relationer mellan lärare och elev i distansundervisning. LÄS MER
3. Att bemästra naturvetenskapens språk. Språkliga utmaningar och undervisningsstrategier i biologi.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Instiutionen för biologi och miljövetenskapSammanfattning : Scientific language is fundamental for learning biology and therefore an important part of becoming an educated member of society. In secondary school biology, communication is part of the course objectives, yet there is a lack of linguistic focus in education. LÄS MER
4. Augmented Reality for Immersive Video Conference Presentations : Enhancing Video Presentation Experiences with Visual Aid Through Augmented Reality
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : As 3D models are increasingly used in a variety of contexts, both for entertainment in games and movies, as well as professional visualization and CAD models, there is an increased demand for collaborative tools which can be used to show these virtual artifacts efficiently. Interaction with digital 3D artifacts has long since been enabled through the use of specialized software, like CAD modeling applications and 3D rendering software; which often are extensive and require time to master and use efficiently. LÄS MER
5. Att bemästra matematikångest : En djupdykning i gymnasiala lärares uppfattningar och framgångsrika strategier för att motverka matematikångest hos elever på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : Examensarbetet syftar till att undersöka gymnasiala yrkesverksamma matematiklärares uppfattningar om matematikångest, dess orsaker och de strategier de använder för att motverka elevers matematikångest. Genom en kvalitativ intervjustudie har data samlats in från åtta matematiklärare. LÄS MER