Sökning: "bemöta autism"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden bemöta autism.

  1. 1. Föräldrarnas upplevelser om idrottens barriärer för deltagande avbarn med autism i idrott och fysisk aktivitet på fritiden

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Silvia María Oria Cebrián; [2024]
    Nyckelord :inkludering; delaktighet; föreningsidrott; autism; barn; idrottsorganisationer; barriärer och utmaningar; ansvarsbärande; kunskapsbrist;

    Sammanfattning : Många barn i Sverige deltar i någon form av organiserad idrott och fysisk aktivitet på fritidenmen barn med autism har svårt att hitta sin plats i föreningsidrott och därmed få tillräckligtmed fysisk aktivitet som främjar deras hälsa. Detta arbete syftar på att undersöka vilkabarriärer som barn med autism möter för att delta i organiserad idrott och fysisk aktivitet påfritiden ur deras föräldrars perspektiv. LÄS MER

  2. 2. En idrott för alla : Delaktighet och inkludering för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Susanna Grimaldi; [2024]
    Nyckelord :ADHD; autism; NPF; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; psykologi; system teori; barn; specialpedagogik; utvecklingspsykologi;

    Sammanfattning : Barn med NPF har en ökad risk för fysisk och psykisk ohälsa. Det har visat sig att fysisk aktivitet förebygger ohälsa och främjar social- och kognitiv utveckling. Forskning på området har dessvärre visat att barn med NPF slutar idrotta före tonåren i större utsträckning än neurotypiska barn. LÄS MER

  3. 3. Att bemöta och inkludera barn med autismspektrumtillstånd : en systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lovisa Andersson; Rosanna Lindström; [2023]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd; förskola; inkludering; TEACHH; förskollärare; särskilda behov; attityd; individanpassning; funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Förskolan är den utbildningsinstitution som tar emot alla barn, det vill säga även barn med funktionsnedsättningar som exempelvis autism spectrum disorder [ASD]. Barn i behov av särskilt stöd ska bli bemötta och inkluderade i förskolan och det är förskollärarens uppgift att anpassa och bemöta dessa barn. LÄS MER

  4. 4. Hälsofrämjande och förebyggande arbete för flickor med adhd och autism i gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Matilda Melbe; [2022]
    Nyckelord :Adhd; autism; flickor; hälsofrämjande arbete; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Melbe, Matilda (2022). Hälsofrämjande och förebyggande arbete för flickor med adhd och autism i gymnasiet. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 5. Professionellas arbete med social isolering bland vuxna med högfungerande autism : En kvalitativ studie om professionellas arbetssätt och upplevelse av social isolering hos vuxna med högfungerande autism

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Hanna Solberg; Matilda Eriksson; [2022]
    Nyckelord :social isolation; high-functioning autism; loneliness; theory of recognition; strengths perspective; working methods.; social isolering; högfungerande autism; ensamhet; erkännande; styrkefokuserat förhållningssätt; arbetssätt.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka huruvida professionella med koppling till LSS-verksamheter inom Eskilstuna kommun upplever vuxna med högfungerande autism som socialt isolerade, vilka bakomliggande faktorer de professionella anser orsaka social isolering samt hur de arbetar för att bemöta detta. Omfattningen av forskning som finns om social isolering hos vuxna med högfungerande autism är liten. LÄS MER