Sökning: "bemöta barn med diagnos i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden bemöta barn med diagnos i förskolan.

  1. 1. Förskollärares dilemma med bemötande och inkludering i förskolan : En kvalitativ studie om inkludering och bemötande av barn med intellektuell funktionsnedsättning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Julia Eriksson; Tuva Myckelberg; [2023]
    Nyckelord :Teacher s competence; conduct; children with intellectual disabilities; inclusion; everyday situations; Lärarens kompetens; bemötande; barn med intellektuell funktionsnedsättning; inkludering; vardagssituationer;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning var att undersöka vilka kompetenser som finns hos förskollärare inom förskolans verksamhet för att bemöta och inkludera barn med intellektuell funktionsnedsättning i vardagssituationer. En kvalitativ studie med hjälp av semistrukturerade intervjuer genomfördes för att få information och kunskap om förskollärares syn på kompetenser, bemötande och inkludering kring arbete med barn med intellektuell funktionsnedsättning. LÄS MER

  2. 2. Värdet av ett medvetet förhållningssätt : Med fokus på ett specialpedagogiskt förhållningssätt i mötet med barn som upplevs ha ett normbrytande beteende.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Angelica Selman; Jennie Johansson; [2023]
    Nyckelord :Förhållningsätt; förskolan; förskollärare; normbrytande beteende; specialpedagog och specialpedagogiskt förhållningssätt.;

    Sammanfattning : Föreliggande studie beskriver de barn som upplevs ha ett normbrytande beteende i förskolan och som bemöts av uppfattningen och strävan från pedagogerna att barnets beteende bör förändras (Ohlsson, 2022). Enligt Lutz (2021) är pedagogernas förhållningssätt helt avgörande, där ett gott bemötande många gånger ökar barnens chanser att lyckas. LÄS MER

  3. 3. Bemötandet av barn och elever med ADHD/ AST inom förskolan och grundskolans tidigare år. : Pedagogers beskrivningar av bemötande och framgångsrika strategier.

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna-Karin Barrögård; Frida Thulin; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på hur pedagoger i förskola och grundskolans tidigare år upplever bemötande av barn och elever med beteendeproblematik. Studien omfattar 22 pedagoger i de aktuella verksamheterna. LÄS MER

  4. 4. Att bemöta barn med ADHD-diagnos

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sandra Olsson; [2015]
    Nyckelord :ADHD; barn i behov av särskilt stöd; diagnoser; förskola; specialpedagoger;

    Sammanfattning : De senaste åren har statistiken för barn som får diagnosen ADHD skjutit i höjden. (Danielsson 2011). I takt med att diagnoserna hos barn ökat har kraven för att få extra resurs i förskolan också ökat (Lindgren 2012). LÄS MER

  5. 5. ``Vi har barn med diagnoser, vi har barn med inte diagnoser``: En kvalitativ studie om fördelning av specialpedagogiska insatser med nedslag i två kommuner

    Kandidat-uppsats,

    Författare : [2014]
    Nyckelord :Barn i behov av stöd; specialpedagogik; resurser;

    Sammanfattning : AbstractSyftet med denna studie var att undersöka huruvida olika professioner (beslutsfattare påkommunnivå, förskolechefer och förskollärare) talar om barn i behov av särskilt stöd samthur detta påverkar fördelningen av specialpedagogiska resurser och insatser. Detta gjordesutifrån en kvalitativ undersökning med semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER