Sökning: "bemötande asperger"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden bemötande asperger.
1. Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar inom föreningsidrotten
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för folkhälso- och idrottsvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) är samlingsbegrepp för diagnoserna, ADHD, ADD, Tourettes, Asperger, Autism och språkstörning. En undersökning från Riksförbundet Attention visade att barn med NPF inom föreningsidrotten tenderar att sluta tidigare än genomsnittet med föreningsidrotten, framförallt i åldern mellan 9 – 12 år. LÄS MER
2. Aspergers Syndrom och Psykodynamisk Psykoterapi
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, S:t Lukas utbildningsinstitutSammanfattning : Att ha diagnosen Aspergers syndrom innebär bl a sociala problem och psykisk sårbarhet. Denna kvalitativa studie omfattar intervjuer med fyra psykoterapeuter och en psykolog, som har erfarenhet av att behandla personer med Aspergers syndrom. LÄS MER
3. Kunskap om Asperger eller Asperger som kunskapskälla? : En studie om hur kuratorer och lärare på särskilda gymnasier bemöter ungdomar med särskilda behov.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbeteSammanfattning : Kunskap gällande barn och ungdomar som har olika funktionsnedsättningar är underutvecklad både i skolsituationen och i det sociala arbetet. Därmed är syftet med studien att studera hur kunskapsläget ser ut bland kuratorer respektive lärare som arbetar i särskilda klasser för elever som har Asperger syndrom. LÄS MER
4. Asperger syndrom Upplevelser av möten med andra människor
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för VårdvetenskapSammanfattning : Asperger syndrom är en neuropsykiatrisk störning som ger olika funktionsnedsättningar. Detta gestaltar sig i en oförmåga att leva sig in i hur andra tänker och känner, fantasifattigdom och nedsatt förmåga till social interaktion. LÄS MER
5. Elever med Asperger syndrom i en gymnasieskola för alla : Två ungdomars upplevelser av sina gymnasieår
Magister-uppsats, HLK, Livslångt lärande/EncellSammanfattning : Med rötter i hermeneutiken och fenomenologin är föreliggande arbete en livsvärlds-fenomenologisk studie där två gymnasieelever med diagnosen Asperger syndrom (AS) har följts under tre år genom en individuell kurs Individ och omvärldsuppfattning. Själva undersökningen bygger på personliga intervjuer efter avslutad gymnasietid. LÄS MER