Sökning: "bemötande barn med svårigheter"

Visar resultat 1 - 5 av 128 uppsatser innehållade orden bemötande barn med svårigheter.

  1. 1. Fysioterapeuters erfarenheter av arbete med barn med långvarig smärta : En kvalitativ studie

    M1-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för fysioterapi

    Författare :Frida Henriksson; Evelina Mattsson; [2023]
    Nyckelord :Physiotherapy; Pain rehabilitation; Interdisciplinary team; Trust relationship in healthcare; Habilitation.; Fysioterapi; Smärtrehabilitering; Interdisciplinära team; Förtroenderelation i vården; Habilitering.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Långvarig smärta är ett stort hälsoproblem hos barn och ungdomar. Rehabiliteringen av barn med smärta måste ta hänsyn till andra, ofta mer komplexa faktorer, än motsvarande rehabilitering av vuxna personer. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares dilemma med bemötande och inkludering i förskolan : En kvalitativ studie om inkludering och bemötande av barn med intellektuell funktionsnedsättning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Julia Eriksson; Tuva Myckelberg; [2023]
    Nyckelord :Teacher s competence; conduct; children with intellectual disabilities; inclusion; everyday situations; Lärarens kompetens; bemötande; barn med intellektuell funktionsnedsättning; inkludering; vardagssituationer;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning var att undersöka vilka kompetenser som finns hos förskollärare inom förskolans verksamhet för att bemöta och inkludera barn med intellektuell funktionsnedsättning i vardagssituationer. En kvalitativ studie med hjälp av semistrukturerade intervjuer genomfördes för att få information och kunskap om förskollärares syn på kompetenser, bemötande och inkludering kring arbete med barn med intellektuell funktionsnedsättning. LÄS MER

  3. 3. Barn till föräldrar med psykisk ohälsa : En kvalitativ studie om hur olika professionella arbetar med barn till föräldrar med psykisk ohälsa

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Diana Faiz Gharib; Elizabeth Palma; [2023]
    Nyckelord :Barn; behandlingsmetoder; föräldrar; psykisk ohälsa; samverkan; socialpedagogik; svårigheter och möjligheter; risk- och skyddsfaktorer;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att belysa professionellas erfarenheter om arbetet med barn till föräldrar som har psykisk ohälsa avseende arbetets innehåll, hinder och möjligheter samt samverkan med andra professionella aktörer. Studien utgår från en metodologisk utgångspunkt inom hermeneutiken med semistrukturerade intervjuer där sex professionella intervjuades. LÄS MER

  4. 4. Föräldrars upplevelser kring barns sömnproblem och av barnhälsovårdens sömnrådgivning : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Sharon Gerszbejn; Amanda Kvant; [2023]
    Nyckelord :child health care; child sleep problem; parental behaviour; parental support; sleep counseling; barnhälsovård; barns sömnproblem; föräldrabeteende; föräldrastöd; sömnrådgivning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sömnproblem hos barn inbegriper svårigheter med insomning och sömnkontinuitet. Omkring 20-30% tros ha sömnproblem, där 5-6% är svåra och ihållande. Det kan leda till att livskvaliteten försämras för föräldrar. Följden av sömnbrist har ett samband med utmattning, stress och depression. LÄS MER

  5. 5. ”Så fantastiskt med mycket glädje!” : En kvalitativ studie om förskollärares förhållningssätt om känslostarka barn och lågaffektivt bemötande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Anna Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Affekter; Förskollärares uppfattningar; Känslor; Känslostarka barn; Likvärdighet och lågaffektivt bemötande;

    Sammanfattning : Brottsigheten har de senaste åren gått längre ner i åldrarna påpekar Justitiedepartimentet (2023) och regeringen har lämnat in en rad åtgärder som ska bekämpa denna utveckling. Det var med detta i åtanke som jag formulerade mitt syfte, att undersöka förskollärares uppfattningar om hur de hanterar och hjälper känslostarka barn i den dagliga verksamheten på förskolan. LÄS MER