Sökning: "bemötande genusperspektiv förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden bemötande genusperspektiv förskolan.
1. "Jag måste visst gråta lite!" : En text- och bildanalys om hur tröst framställs utifrån genus i barnlitteratur
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med detta arbete var att undersöka barnlitteratur från 1970- till 1980-talet och från 2007 till 2022, och undersöka hur böckerna framställde tröstande utifrån karaktärernas könstillhörighet. Vi ville studera ifall det gick at identifiera några skillnader i hur kön framställdes vid tröstande situationer i såvär text som i illustrationer. LÄS MER
2. En könsneutral förskola?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Abstract Denna observationsstudie har som syfte att med utgångspunkt i feministisk poststrukturalistisk teori undersöka pedagogers språkliga bemötande i förskolan utifrån ett genusperspektiv. Studiens syfte besvaras utifrån frågeställningarna: Hur bemöter pedagoger flickor och pojkar olika utifrån ett genusteoretiskt perspektiv? Hur synliggörs eventuella skillnader i hur pedagoger bemöter barn (i förskolan) baserat på deras ålder och kön? Frågeställningarna besvaras med hjälp av Butlers genusteori (2007) som utgör en del av det feministiska poststrukturalistiska perspektivet. LÄS MER
3. Genus i förskolan : Pedagogers bemötande av barn i tamburen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra hur genus konstrueras vid pedagogers bemötande av barn. Hur genuskonstruktioner synliggörs av pedagoger vid bemötandet av pojkar och flickor, i detta fall vid påklädningssituationerna i tamburen. LÄS MER
4. Pedagogers bemötande : En kvalitativ studie om genusarbete i förskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Bakgrund Vår studie har utgått från tidigare forskning, litteratur, samt Läroplanen för förskolan (Lpfö 18). Vi har valt att presentera tidigare forskning i relation till genus och pedagogers bemötande. Detta har vi gjort genom tre olika underrubriker som är styrdokument, bemötande och kommunikation. LÄS MER
5. Tjenare Tarzan! Kom lilla gumman, jag ska hjälpa dig! : Hur påverkar förskolepersonalens utbildningsnivå bemötandet av pojkar och flickor i förskolan?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning I dagens samhälle är förskolans verksamhet representerat av en rad olika yrkesgrupper. Förskollärare, barnskötare, långtidsvikarier, ateljéristor samt specialpedagoger är ett par exempel på de olika grupper, vilka barn och vårdnadshavare möter dagligen. LÄS MER