Sökning: "bemötande neuropsykiatriska funktionshinder"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden bemötande neuropsykiatriska funktionshinder.
1. När brister blir risker : En kvalitativ vinjettstudie om praxis kring neuropsykiatriska funktionshinder och utsatthet
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Utifrån tidigare forskning som studerat korrelationen mellan neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och sexualbrott är denna studies syfte att undersöka hur yrkesverksamma, samtalsbehandlande socionomer arbetar med de risker som ungdomar och unga vuxna med en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning kan löpa i relation till sexualbrott. Det empiriska materialet består av intervjuer med fyra yrkesverksamma socionomer som jobbar inom olika verksamheter med samtalsbehandlande arbetsuppgifter och möter ungdomar eller unga vuxna med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. LÄS MER
2. "Det är good enough" : En kvalitativ studie om lärarens komplexa roll i arbetet med elever med en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
Magister-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för socialt arbete och socialpedagogikSammanfattning : Bakgrund: Omfattande skolfrånvaro för s.k. hemmasittare kan innebära stora konsekvenser för eleven senare i livet och det kan kvarstå ända upp i vuxen ålder. Elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF) som Autism Spectrum Disorder (ASD) och Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) är en stor andel av hemmasittarna. LÄS MER
3. To extinguish fires. A comparative study of three different collaboration models in the work of behavior problems
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med undersökningen i denna specialpedagogiska uppsats, är att finna variationer och mönster i tre vanligt förekommande samverkansmodeller, som är påtalade i litteratur och i olika pedagogiska sammanhang. Begreppet samverkansmodell är ett eget utformat begrepp som för mig i denna studie innebär att de studerade modellerna kan bidra med komponenter som; samarbete, empati, kommunikation och pedagogiska verktyg till att arbeta med problemskapande beteende. LÄS MER
4. De akademisk utbildades bemötande av Aspergers syndrom inom visst yrke
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syftet med undersökningen är att ta reda på hur akademiskt utbildade inom ett visst yrke bemöter personer med Aspergers syndrom samt vilken kunskap de utbildade personerna har inom ämnet. Vi har valt att använda oss av en kvalitativ forskningsmetod i vår uppsats, utifrån studiens syfte och frågeställningar. LÄS MER
5. Neuropsykiatriska funktionshinder i skolan - Pedagogers syn på och bemötande av elever med behov av särskilt stöd i skolan
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : Abstract Author: Anna Sand Title: Neuropsychiatric disorders in school - Teacher ‘views on and treatment of students with special needs in school The essay aims to get a view how teachers in school work to integrate pupils with special needs. And also get teachers experience of how pupils without any disorders/disabilities response and interact to pupils with special needs. LÄS MER