Sökning: "benägenhet att köpa"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden benägenhet att köpa.

  1. 1. Livsmedel online : Insikter från svenska konsumenter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jonathan Lindé; Johan Holmbergh; [2021]
    Nyckelord :e-handel; online; livsmedel; risk; produktsortiment; bekvämlighet; pris; hemsida; leverans;

    Sammanfattning : De senaste åren har handel över internet ökat markant och inom segmentet livsmedel har utvecklingen gått spikrakt uppåt. Det senaste året mycket tack vare eller på grund av Corona pandemin. LÄS MER

  2. 2. Total cost of ownership of electric cars as a tool for the public

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Lucas Ahlgren; [2020]
    Nyckelord :Total cost of ownership; Electric cars; Human-computer interaction; Sustainability.;

    Sammanfattning : Sustainability and the role of battery electric vehicles (BEVs) in the shift to more sustainable transportation are gaining more and more attention in society today. However, only 4.3% of new passenger car registrations in Sweden were BEVs in 2019. High purchase prices are considered a major barrier to BEV purchases. LÄS MER

  3. 3. Binary classification for predicting propensity to buy flight tickets. : A study on whether binary classification can be used to predict Scandinavian Airlines customers’ propensity to buy a flight ticket within the next seven days.

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för matematik och matematisk statistik

    Författare :Martin Andersson; Marcus Mazouch; [2019]
    Nyckelord :statistics; classification; machine learning; logistic regression; support vector machine; rbf; significance; prediction; propensity to buy; flight; tickets; ai; artificiell intelligens; walds test; sas; scandinavian airlines; statistik; klassificering; maskininlärning; logistic regression; support vector machine; rbf; signifikans; walds test; prediktion; benägenhet att köpa; flight; biljett; flyg; ai; artificial intelligence; sas; scandinavian airlines;

    Sammanfattning : A customers propensity to buy a certain product is a widely researched field and is applied in multiple industries. In this thesis it is showed that using binary classification on data from Scandinavian Airlines can predict their customers propensity to book a flight within the next coming seven days. LÄS MER

  4. 4. Plötsligt händer det : En kvantitativ studie om efterfrågan på lotteriaktier i Sverige

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Mattias Ehrenborg; Felix Naeve; [2018]
    Nyckelord :behavioral finance; socioeconomic factors; gambling; lottery-type stocks; county; Swedish stock market; behavioral finance; socioekonomiska faktorer; turspel; lotteriaktier; län; svenska aktiemarknaden;

    Sammanfattning : Tidigare studier i USA har påvisat ett positivt samband mellan individuella investerare som köper lotter och deras benägenhet att köpa aktier med liknande karaktärsdrag. Enligt klassisk finansteori bör inte individuella investerare äga så kallade lotteriaktier då de tenderar att generera negativ avkastning – trots detta äger många individuella investerare lotteriaktier. LÄS MER

  5. 5. Varför betala fullpris när jag kan köpa på rea? : En kvantitativ studie i hur tillfälliga prisnedsättningar påverkar klädkonsumenters benägenhet att vänta på framtida realisationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Christopher Frisk; Kim Chu; [2017]
    Nyckelord :Marknadsföring; Konsumentbeteende; Benägenhet att vänta; Realisation; Impulsivitet; Rea; Reor; Prisnedsättningar;

    Sammanfattning : Den ökade konkurrenssituationen på klädmarknaden har lett till ett ökat användande av realisationer av företagen inom branschen. Detta då företagen använder realisationer som en strategi för att skapa merförsäljning. LÄS MER