Sökning: "benämnda uppgifter"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden benämnda uppgifter.

  1. 1. Vårdares upplevelser av barriärer till MIG-aktivering : En integrativ litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Sara Derenius; Archie Dahlbäck; [2023]
    Nyckelord :MIG; mobile intensive care group; barriers; patient safety; integrative literature review; attitudes; intensive care; MIG; mobil intensivvårdsgrupp; barriärer; patientsäkerhet; integrativ litteraturöversikt; attityder; intensivvård;

    Sammanfattning : Mobila intensivvårdsgrupper (MIG) är inrättade på sjukhus världen över, som en resurs att aktivera när patienter på vårdavdelningar försämras i sitt sjukdomstillstånd. MIG, med sin specialistkompetens, minskar antalet allvarliga händelser på sjukhus och minskar mortaliteten vid korrekt användning. LÄS MER

  2. 2. Matematik på ett andra språk : Om flerspråkiga elevers förståelse av matematiska textuppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Helene Vahlstedt; [2016]
    Nyckelord :word problems; second language; bilingual; language skills; context; textuppgifter; benämnda uppgifter; andraspråkselever; svenska som;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur andraspråkselever kan ges stöd för att förstå och skapa mening i matematiska textuppgifter. Studien är utförd som en systematisk litteraturstudie. Sammanlagt 59 studier ligger till grund för analysen. LÄS MER

  3. 3. Taluppfattning: En undersökning av elevers förståelse och svårigheter inom talomvandling mellan olika former (bråk, decimal och procent)

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Abdul Hamid Yasin Munir; [2013]
    Nyckelord :Bråkform; decimalform; grundskolan; matematik; naturliga tal; procentform; talomvandling; åk7-9;

    Sammanfattning : I min studie har jag valt att undersöka elevers förståelse och svårigheter om talomvandling mellan olika former (bråk, decimal och procent). Syftet med detta arbete är att ta reda på elevernas förståelse för och svårigheter med att omvandla tal mellan bråkform, decimalform och procentform. LÄS MER

  4. 4. Innehålls- och delningsdivision : En studie med skriftliga prov och individuella intervjuer i åk 5

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jenny Jaatinen; Sara Tobiasson; [2011]
    Nyckelord :Matematik; division; talradsteori; kontext; benämnda uppgifter;

    Sammanfattning : Syfte med vårt examensarbete är att studera elevernas prestationer inom division för att se om det finns några samband mellan elevernas talradsfärdigheter och de benämnda uppgifternas kontext som kan ha betydelse för elevernas prestationer inom divisionen. För att besvara våra frågeställningar och även nå vårt syfte valde vi att använda oss av elevprover och ett muntligt prov som datainsamlingsmetoder. LÄS MER

  5. 5. Vad är problemet och hur kan det lösas? : Elevers svårigheter och strategiska val vid läsning och lösning av benämnda uppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Jenny Persson; Frida Mattsson; [2011]
    Nyckelord :matematik; grundskola; problemlösning; benämnda uppgifter; elever; uppfattningar; strategier; svårigheter; läsförståelse; signalord;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att lyfta fram och jämföra olika elevers lösningsstrategier och tankemönster vid benämnda uppgifter. Är det kanske så att svaga problemlösare, inte bara förenklar arbetet genom att fokusera på symboler och nyckelord utan att de även, avstår från återläsning av texten och kontroll av lösningen? Genom ljudupptagning vid observation av elever som tänker högt under pågående arbete, studeras deras sätt att läsa och lösa följdriktiga uppgifter, motstridiga uppgifter och flerstegsproblem. LÄS MER