Sökning: "berättande genre"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden berättande genre.

  1. 1. Hur kultur formar narrativ : En jämförande studie av sociokulturella värden i västerländskt och österländskt berättande

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Nora Eriksson; [2023]
    Nyckelord :South Korea; cinema; narrative; sociocultural values; Sydkorea; film; narrativ; sociokulturella värden;

    Sammanfattning : This is a comparative cultural study from a literary perspective, focusing on characterization in Western and Eastern storytelling. By comparing a selection of Korean dramas with Anglo-American TV series and films, I want to examine possible similarities and differences in the character representation, emotional expressions and philosophies of the stories, as well as how these may be grounded in different cultural structures. LÄS MER

  2. 2. Alla elevers rätt till skrivutveckling : Inkludering och stöttning av barns genreskrivande i årskurs 5 och 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Irene Löfqvist; Linda Fredriksson; [2023]
    Nyckelord :inclusion; differentiation; high performing students; low performing students; writing; elementary school; scaffolding; SFG; genre pedagogy; narrative; inkludering; differentiering; högpresterande elever; lågpresterande elever; skrivundervisning; grundskola; mellanstadieelever; textgenrer; sociokulturell teori; scaffolding; systemisk funktionell grammatik; genrepedagogik; textanalys; berättande texter;

    Sammanfattning : Denna studie baseras på elevers skrivande av berättande texter i ämnet svenska från årskurs 5 och 6. Syftet var att undersöka hur lärare kan arbeta stöttande för både låg- och högpresterande elever i arbetet med skrivande av genretexter. LÄS MER

  3. 3. Min kära lilla ponny : Hästbokens utveckling från Black Beauty till Sigge

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Jessica Rosenqvist; [2023]
    Nyckelord :Horses; Horse-books; genre; Black Beauty; Anna Sewell; Britta och Silver; Lisbeth Pahnke; Alla älskar Sigge; Lin Hallberg; Heteronormativity; Narrative; Relations; Hästar; Hästböcker; genre; Black Beauty; Anna Sewell; Britta och Silver; Lisbeth Pahnke; Alla älskar Sigge; Lin Hallberg; Heteronormativitet; berättande; relationer;

    Sammanfattning : The horse-book is a literary genre which is considered very popular among young girls. Black Beauty (1877) by Anna Sewell is the very first horse-book and was therefore what started the genre. It is highly different from the horse-books of today which is what this paper looks at to see how the genre has evolved. LÄS MER

  4. 4. Ursäkta, var är klockan?

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Peter Molnar Eronson; [2023]
    Nyckelord :Fantasy; deckarfantasy; skönlitteratur; humor;

    Sammanfattning : Presentation och reflektion Mitt projekt som ni här ska få ta del av är inledningen av en roman som enklast kan beskrivas som en fantasydeckare med humoristiska inslag. Från att ha provat på att skriva på en ny genre (historisk deckare) under Kreativt skrivande III, som jag gick läsåret 2020/2021, bestämde jag mig för att prova på ytterligare en ny genre till den här kursen. LÄS MER

  5. 5. “The Answer to the Great Question” : The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy by Douglas Adams and Narrative Worldmaking 

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Marina Allbäck; [2022]
    Nyckelord :Science fiction; cognitive narratology; narrative worldmaking; components of the genre; time; space; characters; The Hitchhiker’s Guide; Douglas Adams;

    Sammanfattning : Abstract Cognitive narratology constitutes the study of mind-related aspects of storytelling embracing the nexus of narrative and mind. Theorists in the sphere of cognitive narratology believe that the mental capacities of the reader provide basis for narrative experience involving him or her in the process of co-creation of narrative worlds. LÄS MER