Sökning: "berättande i historieundervisning"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden berättande i historieundervisning.
1. Historiskt berättande genom spelfilm : En analys av filmen Quo Vadis, Aida? (2020) utifrån dess potential att utveckla elevers narrativa kompetens som uttryck för historiemedvetande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : I denna studie analyseras filmen Quo Vadis, Aida? (2020) utifrån dess potential att utveckla narrativ kompetens, som ett uttryck för historiemedvetande, hos elever i en undervisningskontext. Filmen analyseras utifrån en narrativ analysmetod med fokus på vad filmen berättar samt hur det berättas. LÄS MER
2. En historia full av liv : narrativ historieundervisning för mellanstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Detta arbete syftar till att undersöka verksamma historielärares uppfattning om narrativ historieundervisning. Den didaktiska pendeln har svängt i takt med de trender som färgat undervisningen och den narrativa traditionen har kommit och gått. LÄS MER
3. Skönlitteratur och film i historieundervisningen : En litteraturstudie kring användningen av skönlitteratur och film i historieundervisningen samt hur det påverkar elevernas historiemedvetande och historieförståelse.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Det finns en mängd olika medier som är tillgängliga för klassrummet. Dessa medier kan användas i olika områden och genom olika arbetssätt. Syftet med denna systematiska litteraturstudie har varit att undersöka vad forskningen säger om användningen av skönlitteratur och film i historieundervisningen. LÄS MER
4. Talande bilder – en studie av berättande i historieundervisningen
C-uppsats,Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur berättande lärare ser på och använder sig av berättelser ihistorieundervisning i grundskolans senare år. Ämnet är synnerligen relevant att forska kring då få empiriskastudier inom området hittills har gjorts. LÄS MER
5. När var förr? Om spår av en medierad historia i elevers berättande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Detta examensarbete syftar till att genom enkät och intervjuer undersöka hur elever i skolår fyra relaterar till förr i tiden. Detta görs utifrån en hypotes om att eleverna genom en inofficiell historieförmedling i form av filmer och tv-program med historiska teman har förvärvat ett visst medvetande om historien, och att denna främst handlar om medeltid. LÄS MER