Sökning: "berättande metod"

Visar resultat 1 - 5 av 154 uppsatser innehållade orden berättande metod.

  1. 1. Kooperativt lärande som metod för att utveckla den muntliga språkförmågan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Arlinda Istrefi; Arife Istrefi; [2023]
    Nyckelord :grupparbete; kooperativt lärande; lärarroll; muntlig språkförmåga; interaktion;

    Sammanfattning : Fokuset med denna studie är hur kooperativt lärande som metod utvecklar elevers muntliga språkförmåga. Syftet med vår studie är att undersöka och redogöra för hur lärare använder kooperativt lärande som metod för att utveckla elevers muntliga språkförmåga. LÄS MER

  2. 2. Hur förhåller sig pedagoger till ordlösa bilderböcker i förskolan?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ronja Juhlin; Therese Källman; [2023]
    Nyckelord :Förskola; ordlösa bilderböcker; silent books; sociokulturell teori; språkutveckling; enkätstudie;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöktes syftet hur pedagoger i förskolan förhåller sig till ordlösa bilderböcker. Metoden som användes var kvantitativ metod med digitala enkäter som skickades ut via grupper på Facebook. Pedagogerna valdes ut med ett konsekutivt urval och enkäten inbringade totalt 59 svar. LÄS MER

  3. 3. Det digitala dilemmat : En kvalitativ intervjustudie om gymnasieelevers uppfattningar och erfarenheter av assisterande teknik som stöd i skola och sitt skrivande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Lena Jönsson; Olof Jennfors; [2023]
    Nyckelord :Assisterande teknik; elevperspektiv; gymnasieskola; strategier; stöd i skrivprocess;

    Sammanfattning : Sammanfattning / Abstract Jennfors, Olof & Jönsson, Lena (2023). ”Det digitala dilemmat”. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Kreativt skrivande i förstaspråksundervisning : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Tuva Djupbäck; [2023]
    Nyckelord :Kreativt skrivande; Berättande; Poesi; Skrivlärande;

    Sammanfattning : Både i styrdokument och ute på skolor upptäcktes en skillnad i kreativ skrivundervisning vad gäller både upplägg och bedömning. Denna kunskapsöversikt syftar därför till att ta reda på vad som kännetecknar forskningen om kreativt skrivande i första språksundervisning i årskurs F-6. LÄS MER

  5. 5. "En win win situation" : En kvalitativ undersökning av svensklärares syn på värdegrundens roll i svenskundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linn Lönkvist; [2023]
    Nyckelord :Fundamental values education; Swedish education; grades 4-6; group discussions; fiction; socio-cultural perspective; Värdegrundsuppdraget; svenskundervisning; årskurs 4-6; gruppdiskussion; skönlitteratur; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Föreliggande studie kommer att belysa ämnet värdegrund. Syftet är att undersöka svensklärares syn på värdegrundsuppdraget samt hur de arbetar med uppdraget inom ramen för svenskundervisningen. Syftet uppnås genom frågeställningar gällande värdegrundsuppdragets betydelse inom svenskundervisningen samt dess möjligheter och utmaningar. LÄS MER