Sökning: "berättande musik"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden berättande musik.

  1. 1. Konsten, kroppen och jag – en studie av aktivism i ett personligt konstnärskap

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Lindis Ekström; [2023-05-31]
    Nyckelord :aktivism; artivism; låtskrivning; ätstörning; personligt uttryck; konstnärlig process; konstnärskap; normer;

    Sammanfattning : Konsten, kroppen och jag – en studie av aktivism i ett personligt konstnärskap är, precis som titeln säger, en studie som undersöker relationen mellan aktivism och musikskapande i författarens eget personliga konstnärskap. Genom att pröva några av sina tidigare musikstycken mot en teoribildning och sedan använda analysen för att skapa något nytt ämnar författaren få bättre förståelse kring vad aktivism har för roll i deras konstnärskap. LÄS MER

  2. 2. En musik- och textanalys av dramatiska nycklar i operan Im Treibhaus  : Intermodala relationer i en multimodal gestaltning 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Sofia Sjödén; [2023]
    Nyckelord :Im Treibhaus; opera; Mathilde Wesendonck; Richard Wagner; dramatic keys; multimodal narrativ; musical narrativ functions; intermodal relations; guided listening experiance; listening strategies; structured listening; parallel listening; music analysis; text analysis; collaboration; word and tone conflict; communication; meaning creation; Staffan Storm; Ebba Witt-Brattström; Martyna Kaiser; Im Treibhaus; opera; Mathilde Wesendonck; Richard Wagner; dramatiska nycklar; multimodalt berättande; musikaliska berättarfunktioner; intermodala relationer; guidad lyssnaruppplevelse; lyssnarstrategi; strukturerat lyssnande; parallellt lyssnande; musikanalys; textanalys; samverkan; ord- och tonkonflikt; kommunikation; meningsskapande; Staffan Storm; Ebba Witt-Brattström; Martyna Kaiser;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka musiken och textens relation i operan Im Treibhaus från 2021 och titta på hur de samverkar och kommunicerar med varandra och utifrån det titta på vad det skapar för relation mellan de och hur det påverkar dramat. Genom operans historia har en ord- och tonkonflikt genererat flitigt om vilken av musiken eller texten som borde anses som mest rättmättigbärare av dramat, musiken eller texten? Majoriteten av åsikterna har av anpassliga åsiktsbärare för ämnet delat in musik respektive text i två läger där de ställs mot varandra. LÄS MER

  3. 3. Skräckspelets klingandes värld : En studie om hur musikalisk ljuddesign påverkar perceptionen

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Marvin Varjus; [2023]
    Nyckelord :Skräckspel; ljuddesign; tv-spel; Das Unheimliche; spelmusik; tystnad; rädsla;

    Sammanfattning : Föreliggande arbete har undersökt musik och ljuds roll i skräckspel och dess olika komponenter. De perspektiv som lyfts fram utgår från tre olika yrkesroller inom spelbranschen; kompositörer, ljuddesigners och programmerare. LÄS MER

  4. 4. En berättelse genom ett datorspel : En undersökande analys av berättar- och lyssnarinstanser i datorspelet Undertale.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Alexander Haraldh; [2022]
    Nyckelord :Berättande; Fokalisering; Datorspel; Dataspel; Intertextualitet; Metatextualitet; Musik;

    Sammanfattning : Undertale1 is a computer game developed by Toby Fox. The game was published in 2015 and received a positive reception. The purpose of this essay is to investigate how Undertale tells his story. This is done through narrative analysis with a focus on focalizations and narrator positions. LÄS MER

  5. 5. Miljöberättande : En studie av spelmiljöer ur ett musikaliskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Robin Höglund; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Miljöberättande kommer ursprungligen från nöjesparksindustrin men har på senare tid utforskats om inom spelbranschen. Forskningen i denna studie besvarar följande frågeställning: Hur uppfattar spelaren “environmental storytelling” beroende på användningen av stems i spelmusik för “survival horror” genren? Denna undersökning utfördes via direktobservation samt enkätfrågor med fokus på kvalitativ metod. LÄS MER