Sökning: "berättande sagor"

Visar resultat 21 - 25 av 30 uppsatser innehållade orden berättande sagor.

  1. 21. Matematik i sagornas förtrollade värld - En studie kring hur sagor/berättelser påverkar barns matematiska begreppsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Rebecka Henrikson; Malin Jensen; [2011]
    Nyckelord :aktionslärande; begreppsförståelse; förskola; matematik; muntligt berättande; sagor;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att undersöka om sagor har betydelse för den matematiska begreppsförståelsen hos yngre barn. Vid tidigare forskning kring sagornas betydelse för inlärningen har fokus legat på svenska språket till exempel i ordförståelse och som introduktion till läs- och skrivprocessen. LÄS MER

  2. 22. En studie om sagoberättandets användning inom förskolan

    M1-uppsats, Förskolepedagogisk forskning

    Författare :Emma Richt; Therese Walfridsson; [2011]
    Nyckelord :sagoberättande; språkutveckling; sociokulturellt perspektiv; hermeneutisk spiral; förskola;

    Sammanfattning : Syftet i denna studie är att få ökad förståelse för hur förskollärare använder sagoberättandet i relation till barnens språkutveckling. Vi har utgått från frågeställningarna: På vilket sätt främjas barnens språkutveckling genom sagoberättandet enligt förskollärarna samt vilka metoder säger de sig använda för att gynna barnens språkutveckling? I den teoretiska bakgrunden har vi belyst sagans struktur och sagoberättandets möjligheter för språkutvecklingen. LÄS MER

  3. 23. Det var en gång... : En kvalitativ studie om pedagogers uppfattning om användandet av sagor i förskoleverksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Annika Johansson; [2011]
    Nyckelord :Reading aloud; Oral narrative; Visual narrative; Högläsning; Muntligt berättande; Visuellt berättande;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to find out how teachers work with fairytales in preschools raising several questions; How would the teachers describe the literary environment at the preschools? What does theory say about the literary environment? What type of fairytales do the teachers perceive that they work with? How does theory describe these fairytales? What is the underlying purpose for teachers working with fairytales? What purposes are described in theory? My study is based on qualitative interviews conducted with three teachers working in preschool in a small town. The study is based on hermeneutic theory. LÄS MER

  4. 24. Om och hur används de klassiska folk- och konstsagorna i dagens förskola och lågstadium? : en jämförande undersökning om hur användandet av klassiska sagor förändrats genom åren och vilken funktion de fyller idag

    Kandidat-uppsats, Institutionen för speldesign, teknik och lärande

    Författare :Jessica Johansson; [2010]
    Nyckelord :Sagor; klassisk skönlitteratur; berättande; barnböcker; undervisning; utvecklingspsykologi;

    Sammanfattning : Min studie har varit fokuserad på de klassiska sagorna och dess vara eller icke vara i 2000-talets skola och förskola. Arbetet har gått ut på att undersöka om pedagoger idag använder sig av klassiska sagor i sin undervisning och hur motiveras i så fall användandet. LÄS MER

  5. 25. Högläsning i barns hemmiljö

    M1-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Terese Nygren; [2010]
    Nyckelord :Berättande; högläsning; skriftspråk; språkutveckling;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om högläsning i hemmiljö för barn i förskoleåldern 1-5 år. Tidigare genomförd forskning inom ämnet har ofta varit inriktad på pedagoger och deras syn på högläsning inom förskola och skola men jag vill vidareutveckla detta genom att undersöka föräldrarnas användande av högläsning för barn i hemmiljö. LÄS MER