Sökning: "berättar analys"
Visar resultat 21 - 25 av 230 uppsatser innehållade orden berättar analys.
21. ” En utmaning vi har är verkligen att få till att lyssna på barn” : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av förskolans yngsta barns kommunikation och delaktighet.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskolans yngsta barns kommunikation, hur förskollärarna tolkar det och arbetar med det i relation till barns delaktighet. Frågeställningarna som besvarats i studien är: Hur beskriver förskollärarna att barns kommunikation kan förstås i förskolan? Och vilka redskap berättar förskollärarna att de använder i verksamheten för att barns kommunikation ska vara en bidragande faktor till deras delaktighet? För att genomföra studien har en kvalitativ metod använts och datainsamlingen har genomförts med hjälp av totalt sex semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
22. Förskollärarens syn på lekens betydelse : För barns utveckling och lärande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att få större kunskap om hur förskollärare ser på den fria lekens betydelse för barns utveckling och lärande. För att genomföra undersökningen gjordes kvalitativa intervjuer med sju verksamma förskollärare. Datamaterialet genomgick en tematisk analys, vilket resulterade i framväxten av tre övergripande teman. LÄS MER
23. Förkroppsligad biologikunskap genom skapande aktiviteter : Ett kognitivt och estetiskt perspektiv på biologididaktik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Arbetet ställer frågor kring omfattningen, sammanhangen och anledningarna till varför elever och lärare genomför skapande aktiviteter i form av att anteckna, rita och bygga i biologiämnet. Svaren har inhämtats genom tematisk analys av enkätsvar från 98 elever samt 3 lärare i Biologi 1 och 2 på gymnasiet. LÄS MER
24. Gangsterrappens maskulinitetsideal : Berättelser om brott som resurs för maskulinitets- och identitetsskapande i rap-texter
Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskapSammanfattning : Uppsatsen uppehåller sig vid hur maskulinitet och kriminell identitet konstrueras när individer s a s ”berättar sig själva”, konstruerar ett narrativ, en levnadsteckning, utifrån de egna erfarenheterna och den kontext de ingår i. Syftet är att visa hur texter ur den s k ”gangsterrappen”, genom berättelser om brott är identitetsskapande samt kan utgöra en resurs för konstruerande av en hegemonisk maskulinitet. LÄS MER
25. Från 300 ord till 30 sekunder : En studie om TikTokifieringen av nyheter
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/JournalistikSammanfattning : TikTok är idag den mest populära nyhetskällan bland barn och ungdomar i Sverige och allt fler nyhetsmedier etablerar sig på plattformen. För att anpassa sig efter TikTok-formatet behöver nyhetsmedierna producera en ny typ av journalistiskt innehåll. LÄS MER