Sökning: "berättarförmåga"
Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade ordet berättarförmåga.
6. Narrativ förmåga hos skolbarn med och utan autismspektrumtillstånd
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka den narrativa förmågan hos barn i skolåldern med eller under utredning för autismspektrumtillstånd (AST) och barn med typisk utveckling. Denna förmåga jämfördes både inom och mellan dessa grupper. LÄS MER
7. Narrativ förmåga på franska och svenska : En komparativ studie om enspråkiga och simultant flerspråkiga barn
Magister-uppsats, LogopediSammanfattning : Idag växer var femte barn i Sverige upp med fler än ett språk i sin vardag. Flerspråkiga barn följer samma steg i sin språkutveckling som barn som växer upp med endast ett språk. LÄS MER
8. Dynamic Assessment of the narrative ability in a group of South African preschool children
Magister-uppsats, LogopediSammanfattning : Standardized tests are generally based on the norms of the majority population who share the same culture, language and above all, similar prior learning experiences. Because of this, it is problematic for clinicians to use standardized tests when assessing children from culturally and linguistically diverse (CLD) backgrounds. LÄS MER
9. Muntliga och skriftliga faktaredogörelser och samband med arbetsminne i årskurs 6 och årskurs 8
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syftet med studien var att studera muntliga och skriftliga faktaredogörelser hos normalspråkiga elever i årskurs 6 och 8 och att se om det fanns samband mellan produktmått på faktaredogörelser och arbetsminneskapacitet Dessutom syftade studien till att undersöka samband mellan kvalitets- och kvantitetsmått i de skriftliga faktaredogörelserna genom att låta två lärare göra helhetsbedömningar av redogörelserna. Såvitt författarna vet, har inga tidigare logopediska studier i Sverige undersökt faktaredogörelser på detta sätt. LÄS MER
10. Muntlig och skriftlig berättarförmåga samt läsförståelse hos barn med typisk språkutveckling i år 5 och 6
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka berättarförmågan hos barn med typisk språkutveckling i åldrarna 11-13 år. Vi undersökte vilken betydelse typen av berättelse hade för barnens berättarförmåga samt skillnader mellan muntligt och skriftligt berättande. LÄS MER