Sökning: "berättarteknik"

Visar resultat 6 - 10 av 102 uppsatser innehållade ordet berättarteknik.

  1. 6. Ett par minuter vart tredje år : En studie om hur berättarteknik och retorik kan öka medvetenheten hos unga om vikten av att lämna cellprov

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Matilda Klasson; [2022]
    Nyckelord :cellprovtagning; berättarteknik; retorik; informationsdesign; textdesign;

    Sammanfattning : Varje år drabbas cirka 550 kvinnor i Sverige av livmoderhalscancer. Cellprovtagning ger ett bra skydd mot sjukdomen, då det minskar risken för livmoderhalscancer med 90 %. Trots det är det många kvinnor som undviker att lämna cellprov vilket kan bero på flera saker varav en faktor är brist på information och kunskap. LÄS MER

  2. 7. Shepard-ton som ett narrativt medel? : En ljudanalys av The Dark Knight, Dunkirk och Interstellar

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Olle Wollter; [2022]
    Nyckelord :Shepard-ton; Narrativ; Berättarfunktioner; Auditivt berättande; Narrativt Schema; Christopher Nolan;

    Sammanfattning : Auditivt berättande är någonting som Christopher Nolan arbetar mycket med och Shepard-ton är en teknik som han har utnyttjat speciellt mycket i tre av sina största filmer, The Dark Knight (2008), Dunkirk (2008) och Interstellar(2014), Gemensamt använder alla filmerna Shepard-tonen, genom och jämsides med andra ljud för att kommunicera till tittaren om miljön, känslor som uttrycks i scenerna och själva berättelsen. Det grundläggande jag har undersökt är om Shepard-tonen är mer än en ljudteknik, utan också en effektiv berättarteknik. LÄS MER

  3. 8. Låt hjärtat resonera om den rätte : Birollernas narrativa funktion och identifikation i Låt den rätte komma in

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Frida Hermansson; [2022]
    Nyckelord :Narratology; Identification; Sympathy; Låt den rätte komma in; John Ajvide Lindqvist; Narratologi; Identifikation; Sympati; Låt den rätte komma in; John Ajvide Lindqvist;

    Sammanfattning : Denna studie analyserar John Ajvide Lindqvists debutroman Låt den rätte komma in (2004).       Syftet med denna uppsats är att analysera tre av romanens biroller: Håkan, Virginia och Lacke. Analysen fokuserar på birollernas narrativa funktion, samt hur berättelsen gör för att identifikation ska skapas mellan läsaren och birollerna. LÄS MER

  4. 9. Vem bestämmer vem som är ond? : En analys av berättartekniken och ondskans gestaltning ur ett svenskdidaktiskt perspektiv i Lene Kaaberbøls roman Skämmerskans dotter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Agnes Rosén; [2022]
    Nyckelord :Lene Kaaberbøl; Skämmerskans dotter; ondska; berättarteknik;

    Sammanfattning : Syftet med uppstasen är att analysera Skämmerskans dotter av Lene Kaaberbøl utifrån ett svenskämnesdidaktiskt perspektiv. Berättartekniken analyseras utifrån Lindhés teroi om empatins paradox medan perspektivet på ondska utgår från Svendsens teori om fyra typologier för ondska. LÄS MER

  5. 10. Tv-spelsanalys i svenskämnet? : En didaktiskt motiverad analys av Portal enligt Henry Jenkins tv-spelsteori

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Johannes Löf; [2022]
    Nyckelord :Tv-spel; datorspel; Portal; narrativ; tv-spelsnarrativ; berättande; Henry Jenkins; ludologi; narratologi; spatial berättelse; tv-spelsdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur berättarteknik i tv-spel skulle kunna undervisas om på gymnasienivå. Hur teoretiserar vi det mediespecifikt narrativa i tv-spel, det vill säga hur spelmekaniken i sig förmedlar en narrativ upplevelse, och hur kan denna teoretisering i sin tur anpassas för undervisning? För detta ändamål analyseras här tv-spelet Portal med hjälp av den teori om tv-spelsnarrativ som Henry Jenkins lägger fram i ”Game Design as Narrative Architecture” (2004), där han särskiljer fyra sätt som tv-spel förmedlar berättelser genom sin spatiala design: suggestiva rum, utagerade berättelser, inlemmat narrativ, framväxande narrativ. LÄS MER