Sökning: "berättelser händelser -hbt"

Visar resultat 1 - 5 av 112 uppsatser innehållade orden berättelser händelser -hbt.

  1. 1. “Som vilken annan dag som helst” : En kvalitativ intervjustudie om hur unga vuxna uppfattar och hanterar ökningen av detdödliga gängkriminella skjutvapenvåldet

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Felicia Lindberg; Moa Seth; [2024]
    Nyckelord :Perception; strategies; media; gang violence; lethal gang-related gun violence; risk; uppfattning; hantering; media; gängkriminalitet; dödligt skjutvapenvåld; risk;

    Sammanfattning : In recent years, lethal gang-related gun violence has increased in Sweden. The aim of this study is to investigate how young adults perceive and manage risks in society. Additionally, the study aims to investigate the media's influence on young adults' awareness of risks, with focus on the increased deadly gang-related gun violence. LÄS MER

  2. 2. Man känner sig större än alla andra. En kvalitativ studie om emotioner, neutralisering och vägen bort från kriminalitet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Jenny Munoz Jensen; Montaha Rim Persson; [2024]
    Nyckelord :Kriminalitet; ungdomskriminalitet; kriminella nätverk; seductions of crime; neutraliseringstekniker; turning points; emotioner; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker vad som driver kriminalitet hos människor. Studiens syfte är att, genom kvalitativa intervjuer, analysera vilka emotioner som aktualiseras i kriminaliteten, på vilket sätt de brottsliga handlingarna neutraliseras och hur vägen bort från kriminalitet gestaltas. LÄS MER

  3. 3. Att leva med ångest : Individens upplevelse av ångestproblematik samt erfarenheter av stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Jenny Djurstedt Caylar; [2024]
    Nyckelord :anxiety; mental health; support; social work; social consequences; ångest; psykisk ohälsa; stöd; socialt arbete; sociala konsekvenser;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka människors upplevelser av ångestproblematik samt deras erfarenheter av stöd från omgivning, arbetsplats samt hälso-och sjukvård. Teorier som användes för att förstå och förklara individens upplevelser var kristeori samt det salutogena perspektivet/ KASAM. LÄS MER

  4. 4. ”Tänk när vi blir ryggsäckar…” En kvalitativ aktionsforskningsstudie om historielärarstudenters historiemedvetande och dess påverkan på det historiska samtalet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Petronella Ekström; [2023-10-17]
    Nyckelord :historiemedvetande; historiska samtal; historiedidaktik; högre utbildning; historielärarutbildning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att bidra till kunskapen om hur historielärarstudenter förstår historia och tillämpar historiska kunskaper och färdigheter i historiska samtal Teori: Studien har sitt främsta intresse inom historiedidaktik. Studiens teoretiska ansatser faller inom den sociokulturella ansatsen och den som ramas in med historiemedvetande. LÄS MER

  5. 5. Unga historiker : En läromedelsanalys av hur historiska berättelser kan främja unga elevers historiemedvetande och historisk empati.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Veronica Dahlin; Hanna Eldh Rinaldo; [2023]
    Nyckelord :historiemedvetande; historisk empati; historiebruk; läromedel och årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Detta är en studie som granskar hur läromedel och undervisningsmaterial främjar historiemedvetande och historisk empati genom dess historiebruk och samspel mellan textinnehåll och semiotiska modaliteter. Syftet med studien är att granska vanligt förekommande läromedel och undervisningsmaterial, som används i historieundervisningen i grundskolans årskurs 1–3, för att analysera hur de främjar historiemedvetandet och den historiska empatin hos elever. LÄS MER