Avancerad sökning

Visar resultat 16 - 20 av 3078 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 16. Estetiska och Kreativa Uttrycksformer i Engelskundervisningen : En kvalitativ undersökning

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emilia Brodén; [2024]
    Nyckelord :Pedagogik; estetiska uttrycksformer; kreativa uttrycksformer; drama i engelskundervisningen; lärares arbete;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker hur engelsklärare i grundskolans årskurs 4-6 arbetar med estetiska och kreativa uttrycksformer med fokus på drama i sin undervisning. Internationell forskning (Desai 2020, Al-Ghasab 2022) visar att drama som metod använts med positiva resultat för elevers inlärning av engelska som främmande språk. LÄS MER

  2. 17. "Äntligen kan jag se mig själv i helkroppsspegeln" : En etnografisk innehållsanalys av dags- och kvällstidningars gestaltning av berättelser om viktresor

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ebba Fagerholm; Ella Halldén; [2024]
    Nyckelord :Daily and evenings newspapers; framing; weight-loss; overweight; healthism; stigmatization; ethographic content analysis; Dags- och kvällstidningar; gestaltning; viktnedgång; övervikt; hälsoism; stigmatisering; etnografisk innehållsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att förstå gestaltningen av fenomenet hälsobudskap i svensk dags- och kvällspress. Detta undersöks genom att analysera berättelser om viktresor för att ta reda på hur personerna gestaltas före och efter viktnedgången. LÄS MER

  3. 18. Samverkan mellan hem och förskola : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om samverkan med hemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jennifer Saliba; Merve Celebioglu; [2024]
    Nyckelord :Samverkan; samarbete; hem; förskola; vårdnadshavare; förskollärare; relationer; kommunikation; samtal dialog; verktyg; inflytande; delaktighet; engagemang.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares berättelser om hur de samarbetar med vårdnadshavarna samt hur detta samarbete påverkar förskolans verksamhet och barnets utveckling. I studien undersöker vi vilka metoder förskollärarna använder sig utav för att skapa goda samarbeten med vårdnadshavarna. LÄS MER

  4. 19. ”Det känns som en grupp som har blivit väldigt orättvist behandlad av samhället.” : En kvalitativ studie av de professionellas uppfattningar och erfarenheter avseende gymnasielagens betydelse och konsekvenser för de ensamkommande unga vuxna

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Hussein Al Faham; Linus Rysén; [2024]
    Nyckelord :Gymnasielagen; ensamkommande unga vuxna; de professionella; integration; ontologisk trygghet; strategier;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på hur de professionella, som har erfarenhet av att jobba med ensamkommande unga vuxna som har haft tillfälligt uppehållstillstånd enligt gymnasielagen, uppfattar gymnasielagens betydelse och konsekvenser för de ensamkommande unga vuxnas integration, känsla av trygghet samt strategier för att hantera gymnasielagens krav. Studien är baserad på semistrukturerade kvalitativa intervjuer med tio professionella. LÄS MER

  5. 20. Jag skriver för att minnas dig... : En tematisk analys av berättelser om anhörigskap vid demenssjukdom

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Li Persdotter; [2024]
    Nyckelord :Adult child; Dementia; Experience; Informal caregiver; Narratives; Relations; Thematic analysis;

    Sammanfattning : In Sweden as well as internationally, the demographic development is moving towards an increasingly older population. At the same time the risk for dementia increases with age. This implies a future increased need for care and support for the elderly and for those diagnosed with dementia. LÄS MER