Sökning: "berättelseskrivande"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet berättelseskrivande.

  1. 1. "Då kan man säga att man har två hjärnor i stället för en" : Lågstadielärares och elevers syn på samarbete vid berättelseskrivande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Martina Horst; Louise Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Samarbete; proximal utvecklingszon; utmaning; stöttning samt kognitiva; sociala; emotionella aspekter;

    Sammanfattning : Denna empiriska studie undersöker elevers och lärares upplevelser och erfarenheter av elevsamarbete i lågstadiet. Empirin består av intervjuer med 19 elever och 3 klasslärare som samlades in i samband med att eleverna ombads skriva en berättelse i par. LÄS MER

  2. 2. Lärar- och elevperspektiv på drama i berättelseskrivandet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Sullivan Jeanette; [2022]
    Nyckelord :berättelseskrivande; drama; semistrukturerade intervjuer; skrivundervisning.;

    Sammanfattning : Sammandrag  Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur den berättelseskrivande undervisningen i ämnet svenska kan se ut, samt hur drama används i berättelseskrivandet. Jag ville undersöka om och på vilket sätt drama används i undervisningen i ämnet svenska. LÄS MER

  3. 3. Det var en gång en Youtuber : Berättelseskrivande på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Lisa Brandstedt; Camilla Herrlin; [2020]
    Nyckelord :Teaching of writing; narrative writing; elementary school; writing process; teaching strategies; multimodal texts; Skrivundervisning; berättelseskrivande; lågstadiet; skrivprocess; berättelsestruktur; textskapande; multimodala texter;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka resurser som erbjuds i undervisningen inför och under textskapandet av berättande texter. Vidare syftar studien att undersöka vad som karaktäriserar de berättande elevtexter som skapas i undervisningspraktiken samt vilka samband som synliggörs mellan elevtexterna och lärarens undervisning. LÄS MER

  4. 4. Elevers berättelseskrivande : Från undervisning till färdig text

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Therése Lindén; Annika Hultberg; [2020]
    Nyckelord :Students’ writing; teaching in writing; primary school; text analysis; Elevtexter; skrivundervisning; lågstadiet; textanalys;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka elevers berättelseskrivande i relation till lärarens skrivundervisning på lågstadiet utifrån de resurser som erbjuds i undervisningen och som kan stötta eleverna i textskapandet. Studien baseras på ett observerat lektionstillfälle och på analyser av elevtexter. LÄS MER

  5. 5. ”Mr. Banan sköt magiska bananskal” : Innehåll, textuell struktur och multimodalitet i elevers berättande texter

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Madelen Ögren; Frida Ölund; [2019]
    Nyckelord :berättelseskrivande; multimodalitet; textuell struktur; undervisning; textanalys.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärares undervisning och elevers berättande texter i årskurs 3. Frågeställningarna omfattar undervisning, elevers berättelsers innehåll, textuell struktur samt multimodalitet och kopplingar mellan dessa. LÄS MER