Sökning: "beröring lärare"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden beröring lärare.
1. Fysisk beröring : strategier för att skapa kontakt och trygghet i fritidshemmet mellan lärare och elev
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Den fysiska beröringen sker dagligen i det pedagogiska arbetet i fritidshemmet utan att vi pratar om det. Det sker närsomhelst i olika situationer såsom tröstning, uppmuntran eller konflikt. LÄS MER
2. Fysisk beröring och covid-19 : En studie om lärares förhållningssätt till fysisk beröring som pedagogiskt verktyg under pandemin
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie ämnar till att undersöka förhållandet svenska F-3 lärare har till fysisk beröring sompedagogiskt verktyg, i och med rekommendationer och uppmaningar om fysiskt avstånd på grundav covid-19. Studien bygger på F-3 lärares upplevelser i sin yrkesroll, samt deras egna beskrivningarom hur fysisk beröring tillämpas i undervisningsprocessen under rådande omständigheter. LÄS MER
3. Dansens didaktiska utmaningar i idrott och hälsa
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka vilka didaktiska utmaningar som lärare ställs inför i sin dansundervisning. Vi har avgränsat oss till didaktiska utmaningar som är relaterade till könsroller och kulturella skillnader. LÄS MER
4. Att undervisa i dans på gymnasiet : En kvalitativ intervjustudie av idrottslärares uppfattning av dansundervisning på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Dansundervisning i skolan innebär både möjligheter och utmaningar. Ämnesinnehållet dans presenteras i Skolverket (2011) som ett centralt innehåll elever ska lära sig, samtidigt som det i dans förekommer en otydlighet i vad ämnesinnehållet faktiskt ska innehålla. LÄS MER
5. ”Dans är gay, kan vi inte gå till gymmet?” : En kvalitativ studie om hur lärare i idrott och hälsa bedriver dansundervisning och bemöter didaktiska dilemman
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Internationell och nationell forskning konstaterar att dansundervisningen i idrott och hälsa kan vara problematisk att genomföra på grund av de didaktiska dilemman som potentiellt kan uppkomma. Studiens syfte är att undersöka hur lärare i idrott och hälsa i grundskolan år 7-9 arbetar med det centrala innehållet dans och vilka didaktiska dilemman som uppstår i undervisningen. LÄS MER