Sökning: "beroende"

Visar resultat 1 - 5 av 15761 uppsatser innehållade ordet beroende.

  1. 1. Lärarstudenter om språkets roll för andraspråkselevers kunskapsutveckling

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Linnea Christell-Rose; Marie Strannabjer Melin; [2021-07-06]
    Nyckelord :språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; output; andraspråkselever; skolspråk; ämnesbegrepp; pandemirestriktioner.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa i vilken mån intervjuade lärarstudenter upplever att ett språkochkunskapsutvecklande arbetssätt praktiserats vid de grund- eller gymnasieskolor de gjort sinverksamhetsförlagda utbildning (VFU). Syftet konkretiseras i tre frågeställningar: Vilken rollupplever studenterna att ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt haft på de skolorstudenterna gjort sin VFU och i studenternas lärarutbildning? Vilka behov av språk- ochkunskapsutvecklande arbetssätt har studenterna upplevt under sin praktik? och På vilket sättupplever studenterna att ett strukturerat sätt att använda interaktion och samtal i undervisningenpåverkats av pandemirestriktionerna? Studiens resultat baseras på gruppintervjuer med tiostudenter från Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) vid ett universitet i Västsverige. LÄS MER

  2. 2. ETT FLÖDE FYLLT AV REKLAM - En kvalitativ studie om attityder gentemot olika reklamtyper på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Lisa Broeren; [2021-07-01]
    Nyckelord :Attityder; upplevelser; inställning; Instagram; köpt reklam; ägd reklam; förtjänad reklam; uses and gratifications; word-ofmouth.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka svenskars upplevelser av reklambudskappå Instagram.Teori: Uses and gratifications och Model of attitudes towards advertising.Metod: Kvalitativa fokusgrupper.Material: Två fokusgruppsintervjuer med olika åldersgrupper: Generation Z ochMillennials. LÄS MER

  3. 3. FLEXIBILITETENS ÖVERTAG — PÅ GOTT ELLER ONT? En kvalitativ studie om individers upplevda psykosociala arbetsmiljö under distansarbetet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Olivia Forgo; [2021-06-30]
    Nyckelord :psykosocial arbetsmiljö; distansarbete; krav-kontroll-stödmodellen; det gränslösa arbetet; Covid-19;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka individers upplevelse av den psykosociala arbetsmiljön under distansarbetet och om diverse levnadsförhållanden samt arbetsutformning kan ha en inverkan.Teorierna som studien använder sig av är krav-kontroll-stödmodell och det gränslösa arbetet. LÄS MER

  4. 4. Högre pris på grund av kris? En kvalitativ studie om Covid-19-pandemins påverkan på förvärvspremier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ida Augustsson; Therese Lilja; [2021-06-30]
    Nyckelord :Företagsförvärv; M A; förvärvspremie; Covid-19; kris; Acquisition; M A; acquisition premium; Covid-19; crisis;

    Sammanfattning : Background: Acquisitions are a central phenomenon in the business market and despite thefact that 2020 was a year including a pandemic such as Covid-19, theacquisition market has continued to grow. An important part of an acquisitionis the valuation and pricing, which risks being affected during a crisis suchas Covid-19, where forecasts become more uncertain. LÄS MER

  5. 5. Hållbarhetsmärkningarnas påverkan vid konsumenters val av kaffe En kvalitativ studie ur ett konsumentperspektiv på hållbarhetsmärkningar på kaffe

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ifrah Muhudin; Kajsa Pålsson; [2021-06-30]
    Nyckelord :Hållbarhet; Hållbarhetsmärkt kaffe; Hållbarhetsmärkningar; Köpbeteende; Konsumtionstrend; Betalningsvilja; Attityder.; Sustainability; Sustainability labeled coffee; Sustainability labels; Buying behaviours; Consumption trend; Willingness to pay; Attitudes.;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate, increase understanding of Swedish consumers' perceptions and attitudes towards sustainability labels on coffee products including the factors that influence consumers' choices when buying coffee. The essay is based on a qualitative method complemented by quantitative elements. LÄS MER