Sökning: "besa"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet besa.
1. Främlingsfientlighet i skolan : En kunskapsöversikt kring hur främlingsfientliga uttryck synliggörs och kan förebyggas i skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Detta arbete är en kunskapsöversikt som har sin utgångspunkt i skolans arbete med främlingsfientlighet. Kunskapen som har sammanställts kan användas på alla skolnivåer. LÄS MER
2. Sjuksköterskans bedömning och självupplevda kunskap och tilltro till egen förmåga angående smärtproblematik hos patienter med cancersjukdom
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnadSammanfattning : Abstrakt Bakgrund: Cancerrelaterad smärta kan orsakas av sjukdom, behandling och kan variera, beroende på sjukdomens stadium och fas i behandlingen. Omfattande forskning har publicerats det senaste decenniet om cancersmärta. Trots detta har prevalensen av cancerpatienters smärta ej minskat. LÄS MER
3. The Library Project- Kosova: ett projekt för att främja Kosovanska elevers läsförståelse med hjälp av lässtrategier
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
4. Matematikundervisning på förskolans gård : En kvalitativ intervjustudie med förskollärare
Kandidat-uppsats, Jönköping UniversitySammanfattning : .... LÄS MER
5. Lekmiljöns utformning inomhus : Förskollärares syn på barns delaktighet och inflytande vid urformningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskollärares uppfattningar för hur barns delaktighet och inflytande kommer till uttryck vid utformningen av lekmiljön inomhus. De frågeställningar vi har utgått ifrån är följande: Hur uppfattar förskollärare att barnen görs delaktiga och får inflytande vid utformning och planering av lekmiljöer? Vilka hinder uppfattar förskollärare att det finns som påverkar barns delaktighet och inflytande vid utformningen av lekmiljöerna? Studien bygger på en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer för att besvara ovanstående frågor. LÄS MER