Sökning: "beskrivande genre"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden beskrivande genre.
1. Vilka faktorer kan bidra till läsmotivation hos grundskoleelever?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : I vårt samhälle har behovet av att kunna tillgodose sig text ökat drastiskt i och med globaliseringen och den växande teknologin. Mot ovanstående har skolan och utbildningen ökat sina krav på hur elever idag ska kunna möta och hantera en allt större genre av texter som skönlitterär, fakta, beskrivande, argumenterande, utredande och så vidare. LÄS MER
2. Att döma boken efter omslaget : Gymnasieelever om att välja läsning utifrån romaners paratexter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån Gérard Genettes begrepp ”paratext” undersöka betydelsen av bokomslaget för åtta gymnasielevers lässtimulans och förväntningar på romaners huvudtexter. Vidare anammas ett intermedialt perspektiv för att belysa hur olika medier samspelar. LÄS MER
3. Prototyp för att öka exponeringen av skönlitteratur på internet
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : På internet idag genereras information för att exponera böcker manuellt. Det är information som till exempel genre, författare, platser och sammanfattning. LÄS MER
4. Classification at the Swedish alcohol monopoly : A study of the classification system of beverages at Systembolaget
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABMSammanfattning : Denna uppsats handlar om Systembolagets dryckesklassifikation. För att hjälpa kunder att matcha mat och dryck har Systembolaget utvecklat ett klassifikationssystem med tre klassifikationsaspekter: smaktypen, som beskriver dryckens karaktär, smakklockorna, som beskriver olika smakupplevelser, och matsymbolerna, bilder som indikerar ett användningsområde. LÄS MER
5. Inget kommer lätt och man måste kämpa på : En komparativ studie av svenska som andraspråksinlärares skriftliga förmåga inom den beskrivande genren på gymnasienivå
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Syftet med denna studie är att få ökad kunskap om hur den skriftliga förmågan hos andraspråkselever på kursen svenska som andraspråk 1 ser ut med avseende på den övergripande textstrukturen för beskrivande genre; närmare bestämt genrestegen rubrik, klassifikation och detaljer. Vidare är syftet att undersöka om det finns skillnader i den skriftliga förmågan mellan texter från elever med tidigare respektive senare startålder. LÄS MER