Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 90 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Läsförståelseundervisning i praktiken : En kvalitativ studie om hur lärare i årskurs 3 beskriver att de arbetar för att främja elevers läsförståelseutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Stina Jardenius; [2023]
    Nyckelord :Reading comprehension; reading comprehension strategies; literature talk; elementary school; Läsförståelse; läsförståelsestrategier; textsamtal; årskurs F-3;

    Sammanfattning : Läsförståelse är ett komplext begrepp som innefattar flera olika processer. Det är av stor vikt att elever utvecklar en god läsförståelse för att nå framgång i skolan, men även för att fungera i dagens samhälle. LÄS MER

  2. 2. Nya regler om informationsgivning vid förhandsavtal : En analys om laguppdateringen kring förhandsavtal och hur informationsgivning från tre bostadsutvecklare anpassats därefter

    Kandidat-uppsats, KTH/Lantmäteri – fastighetsvetenskap och geodesi

    Författare :Ida Reinvalds; [2023]
    Nyckelord :Pre-contractual agreement; the housing rights act; properties; new production; Förhandsavtal; bostadsrättslagen; fastigheter; nyproduktion;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att analysera uppdaterad lagtext kring förhandsavtal iBostadsrättslagens 5:e kapitel. Inom uppsatsens ramar har även en kvalitativ fallstudiegenomförts utifrån tre bostadsutvecklares informationsgivning, för att se hur väl lagstiftarensintentioner stämmer överens med avtalen i praktiken. LÄS MER

  3. 3. Organisationsnivåer i kolets kretslopp : En beskrivning av biologiska organisationsnivåer utifrån gymnasieelevers uppfattning och användning av dem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för fysik, kemi och biologi

    Författare :Sara Julsgård; Josefine Kilborn; [2023]
    Nyckelord :levels of organisation; systems thinking; carbon cycle; biology didactics; biology education; interactive visualisation; organisationsnivåer; systemtänkande; kolets kretslopp; biologididaktik; biologiundervisning; interaktiv visualisering;

    Sammanfattning : Allt mer naturvetenskapsdidaktisk forskning intresserar sig för systemtänkande och elevers utvecklande av förmågor som att förstå, förklara och tolka komplexa och dynamiska system. I detta ingår identifikation av fenomen på olika biologiska organisationsnivåer och relationerna dem emellan. LÄS MER

  4. 4. Ateljén, där kreativa avtryck bor : - En kvalitativ bildanalys av förskoleateljéer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Pauline Schlack Moilanen; Tove Wantzin; [2023]
    Nyckelord :early childhood education; atelier; intra-action; environment as the third teacher; visual ethnography; förskola; ateljé; intra-aktion; rummet som den tredje pedagogen; visuell etnografi;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och bredda kunskapen om hur barns närvaro och avtryck syns i ateljén som rum när de inte är där samt hur intra-aktionen mellan olika aktörer främjar barns agens och estetiska processer. Studiens metod bygger på en visuell etnografisk undersökning, där empirin består av fotografiskt material som samlats in från ateljéer. LÄS MER

  5. 5. Förutsättningar för elevinflytande i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Sofia Mann; Anna Allvin; [2023]
    Nyckelord :student influence; student voice; compulsory school for students with intellectual disability; intellectual disability; participation; elevinflytande; elevens röst; grundsärskola; intellektuell funktionsnedsättning; delaktighet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studien syftar till att utifrån ett lärarperspektiv belysa elevers inflytande vid undervisning i grundsärskolan. I studien undersöks hur några lärare i grundsärskolan definierar begreppet elev­inflytande, hur lärarna beskriver att de skapar förutsättningar för elevinflytande i sin under­visning samt vilka utmaningar lärarna beskriver att de möter i sitt arbete. LÄS MER