Sökning: "beskrivning av undervisningssituationer"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden beskrivning av undervisningssituationer.

  1. 1. Lärandemiljö för ett undersökande arbetssätt : En kvalitativ studie om förskollärarnas beskrivningar och tillvägagångssätt om lärandemiljö och produktiva frågor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013); Karlstads universitet

    Författare :Malin Malmqvist; Sabina Engström; [2024]
    Nyckelord :Investigative approach; Learning environment in preschool; Natural science; Prodictive questions; Sociocultural perspective; Lärandemiljö i förskolan; Naturvetenskap; Produktiva frågor; Sociokulturella perspektivet; Undersökande arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om lärandemiljöer för undersökande arbetssätt i förskolan. Utifrån studiens syfte valdes semistrukturerad intervju som metod. I studien har åtta förskollärare intervjuats för att belysa deras beskrivningar hur de inkluderar lärmiljön utifrån undersökande arbetssätt. LÄS MER

  2. 2. Vardagsteknik på förskolegården

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Evelina Taffo; Klara Hjort Magnusson; Linnéa Karlsson; [2023-10-19]
    Nyckelord :Teknik; vardagsteknik; förskolegården; förskola; undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker vilka möjligheter att erfara vardagsteknik som förskollärarna erbjuder barnen på förskolegården samt hur förskollärare beskriver att de undervisar om vardagsteknik på förskolegården. För att kunna besvara studiens syfte har följande frågeställningar formulerats: i vilka situationer och hur används förskolegården för att synliggöra vardagsteknik för barnen?, vilka svårigheter redogör förskollärarna för i relation till undervisning om vardagsteknik på förskolegården? samt vilka möjligheter redogör förskollärarna för i relation till undervisning om vardagsteknik på förskolegården?. LÄS MER

  3. 3. Matematik - ett sätt att förstå omvärlden : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av informell och vuxenstyrd undervisning i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Linda Holmberg; Heli Mänty; [2022]
    Nyckelord :Artefakter; förskollärare; matematik; sociokulturella perspektivet; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utveckla kunskap om hur förskollärare främjar barnens matematiska kunskapsutveckling i vuxenstyrda och informella undervisningssituationer. Forskningsfrågorna som används i studien är: Hur beskriver förskollärare undervisning i matematik i förskolan? Hur beskriver förskollärare att de främjar barnens kunskapsutveckling inom matematik? Vilka artefakter beskriver förskollärare att de använder som stöd för att främja matematik i förskolan? Studiens teoretiska utgångspunkt är det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  4. 4. Lättare gjort än sagt? : En kvalitativ studie om musiklärares tysta yrkeskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Andreas Gode; [2021]
    Nyckelord :Tyst kunskap; musiklärare; icke-verbal kommunikation; artikulerad kunskap;

    Sammanfattning : Syftet med den här rapporten är att få fördjupad kännedom om tyst kunskap i musikläraryrket. Detta genom att studera hur tre erfarna musiklärare går tillväga i olika undervisningssituationer. LÄS MER

  5. 5. Matematikundervisning i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Helena Lergesjö; Lena Jagdell; [2020]
    Nyckelord :förskola; undervisning; matematik; planering; spontan; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Inledning Matematik är en av grunderna i vårt samhälle, matematik finns överallt i vår vardag och flertalet dagliga beslut utgår från matematiska grunder. Förskolans undervisning ska ta tillvara barns egna erfarenheter, behov och det de visar intresse för. LÄS MER