Sökning: "beskrivning om umeå"
Visar resultat 21 - 25 av 90 uppsatser innehållade orden beskrivning om umeå.
21. Utmaningar vid kablifiering av 145 kV-nät
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för teknikvetenskap och matematikSammanfattning : Att ersätta friledning med kabel i högspänningsnät innebär ett antal olika utmaningar som måste hanteras. Det dominerade teknikvalet för högspänning har av tradition varit friledning, som är en kostnadseffektiv och driftsäker metod för överföring av effekt. LÄS MER
22. Omhändertagande i samband med röntgenundersökning : en litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: Röntgensjuksköterskan måste på kort tid bilda en förståelse för patienten och dennes behov för att kunna tillämpa ett gott omhändertagande. Det finns många delar inom omhändertagandet som måste appliceras för att kunna säkerställa en patientsäker vård. LÄS MER
23. Att hantera akuta situatoner på barnklinik : en intervjustudie
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: När ett barn blir svårt sjukt är förloppet hastigt och kräver snabba insatser från personalen. Det ställs stora krav på sjuksköterskorna i barnsjukvården för att tillgodose patientens och föräldrars behov. Vid akuta händelser kan det vara svårt att tillgodose behoven. LÄS MER
24. Lättare gjort än sagt? : En kvalitativ studie om musiklärares tysta yrkeskunskap
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med den här rapporten är att få fördjupad kännedom om tyst kunskap i musikläraryrket. Detta genom att studera hur tre erfarna musiklärare går tillväga i olika undervisningssituationer. LÄS MER
25. Formativ bedömning. En kontinuerlig bedömningsprocess som stärker lärandet : En studie i lärares arbetssätt och tankar kring formativ bedömning i grundsärskolans inriktning ämnesområden
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Formativ bedömning har successivt implementerats i den svenska skolan. För att eleverna ska få möjlighet att gå vidare i sitt lärande och sin utveckling är vikten av kontinuerlig bedömning av kunskaper stor. LÄS MER