Sökning: "beslutsfattande vid köp"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden beslutsfattande vid köp.

  1. 1. Byggutrustning: Att köpa eller hyra?

    Kandidat-uppsats, KTH/Byggteknik och design

    Författare :Nikodem Zapadka; Oskar Switalski; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Under de senaste 20 åren har kostnaderna för byggprojekt ökat avsevärt, särskilt när det gäller utrustningskostnader. Därmed står företag inför valet mellan att hyra eller köpa utrustning för sina byggprojekt. Denna uppsats undersöker fördelar och nackdelar med utrustnings inhyrning respektive utrustningsinköp för byggproduktionen. LÄS MER

  2. 2. Privatekonomiskt beslutsfattande i en bostadsrättsförenings kontext. En studie om bostadsrättsintressentens förståelse för och undersökning av bostadsrättsföreningens ekonomi och årsredovisning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Alexander Vangouver; Dag Nyberg; [2022-09-09]
    Nyckelord :Bostadsrättsförening; Årsredovisning; Risker; Beslutsfattande; Finansiell förmåga; Bostadsrättsintressent;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Varje dag tar man stora och små beslut i privatekonomin. Köp av bostadsrätt är ett av sådana beslut. Som medlem i en bostadsrättsförening är man inte enbart exponerad mot egna lån utan som medlem åtar man sig föreningens förpliktelser indirekt. LÄS MER

  3. 3. E-handelskunders köpbeteenden : En kvantitativ studie om köpbeteenden och beslutsfattande i förhållande till hållbara leverans- och returalternativ

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institute for Urban Research (IUR)

    Författare :Cristian Mazilu; Jonatan Schlyter Sjöslätt; Sirin El Mokbel; [2022]
    Nyckelord :E-commerce; Buying Behaviour; Sustainability; Environment; B2C; Delivery; Return; E-handel; Köpbeteende; Hållbarhet; Miljö; B2C; Leverans; Retur;

    Sammanfattning : Det har under de senaste åren skett en signifikant e-handelstillväxt, inte minst till följd av den rådande Covid-19 pandemin, utan även eftersom kunder konsumerar sina produkter online i större omfattning än tidigare. Därtill har anpassningsförmågan hos ehandelsaktörer blivit allt viktigare, vilket synliggörs genom att fler e-handlare erbjuder sina kunder ett brett urval av leverantörer och leveransmetoder. LÄS MER

  4. 4. KAN REKOMMENDATIONER MINSKA RISKEN FÖR ANALYSFÖRLAMNING?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Borges Paindane; Oskar Wilkon; [2018]
    Nyckelord :rekommendationer; analysförlamning; valmöjligheter; konsumtion; konformitet; ansvar; förväntningar;

    Sammanfattning : Masskonsumtion har lett till att konsumenter idag står inför många fler val än vad de någonsin har gjort. Eftersom det finns så mycket att välja mellan uppstår ibland “choice paralysis” eller analysförlamning, vilket innebär att en konsument avstår från ett köp på grund av för många valmöjligheter. LÄS MER

  5. 5. Den stora affären : En experimentell studie om Generation Y's rationalitet vid bostadsrättsköp i Umeåområdet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Linda Segerdahl; Julia Vallin; [2017]
    Nyckelord :rationalitet; emotionell rationalitet; generation y; konsumentbeteende;

    Sammanfattning : Bostadsmarknaden är ständigt ett hett ämne som diskuteras frekvent i olika medier, fi­ka­rum och hemma runt köksborden. Bristen på bostäder, de låga räntenivåerna samt den höga viljan till att äga sitt boende är några tänkbara faktorer till att priserna på bostäder de senaste åren ökat kraftigt. LÄS MER