Sökning: "beställarkompetens"

Visar resultat 11 - 15 av 20 uppsatser innehållade ordet beställarkompetens.

  1. 11.  Hur kvalitetssäkras en Facility Management upphandling. : Viktig aspekt att tänka på vid outsourcing av den tekniska fastighetsskötseln.

    M1-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

    Författare :Kristina Bohlström; [2011]
    Nyckelord :FM; Facility Management; kvalitet; upphandling; beställarkompetens;

    Sammanfattning : Denna rapport handlar om kvalitet på tekniska installationer i fastigheter. Det har blivit allt vanligare inom fastighetsbranschen att organisationer/företag handlar upp FM tjänster som stöd till sin kärnverksamhet. Detta för att kunna effektivisera sin kärnverksamhet och göra kostnadsbesparingar. LÄS MER

  2. 12. Beställarkompetens eller relationsbyggande? : Om begreppsförvirring i jakten på ett gott SAM-arbete

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för teknik och hälsa (STH)

    Författare :Anna Williamsson; [2010]
    Nyckelord :beställarkompetens; företagshälsovård; tjänsteförsäljning; tjänsteupphandling;

    Sammanfattning : I svensk litteratur om företagshälsovård (FHV) och inköp eller upphandling av FHV förekommer begreppet beställarkompetens. Det används som ett sätt att beskriva brister i hur inköp av företagshälsovårdande tjänster planeras och genomförs. LÄS MER

  3. 13. Kronofogdens upphandling av affärssystem : Beställarkompetens inom offentlig upphandling

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johan Finndahl; Thomas Lind; [2009]
    Nyckelord :Affärssystem; ERP; Oracle; SAP; LOU; Lagen om offentlig upphandling; Upphandling; Offentlig sektor; STS; Beställarkompetens;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks hur Kronofogden har byggt upp sin beställarkompetens inför och under upphandlingen av sitt första affärssystem, samt vilken inverkan behovet av beställarkompetens har haft på upphandlingens upplägg. Genom att studera den upphandlingsprocess Kronofogden bedrev vid upphandling av nytt affärssystem och med hjälp av en modell för beställarkompetens identifieras vilka faktorer som påverkat upphandlingen samt vilken inverkan dessa faktorer haft. LÄS MER

  4. 14. Outsourcing av IT : En jämförande studie av motiv och effekter

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :Martin Bladh; Daniel Kylén; [2008]
    Nyckelord :outsourcing; IT; risker; motiv; kärnkompetens; framgångsfaktorer; effekter;

    Sammanfattning : Dagens hårda konkurrens och den ökande globaliseringen har medfört att företag måste utvärdera sina verksamheter för att kunna bedöma sin konkurrenskraft. Det gäller numera att kunna vara flexibel, vilket har lett till att under de senaste tio åren har företag sett outsourcing som ett bra verktyg för att uppnå konkurrenskraft och bli flexiblare. LÄS MER

  5. 15. Att hitta rätt. En studie om organisationen kring färdtjänsten i Lund.

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jimmie Andersén; Lina Maria Ellegård; [2006]
    Nyckelord :kontraktsstyrning; färdtjänst; beställarkompetens; kommun; organisatoriskt lärande; Political and administrative sciences; Statsvetenskap; förvaltningskunskap; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Abstract Det övergripande syftet med uppsatsen är att förstå varför det förekommit problem med färdtjänsten i Lund sedan seklets början. Vi undersöker dels vad det innebär att styra färdtjänsten med kontrakt och dels beställarkompetensen hos tekniska förvaltningen i Lund. LÄS MER