Sökning: "betalningsvilja"

Visar resultat 21 - 25 av 179 uppsatser innehållade ordet betalningsvilja.

  1. 21. Energideklarationens roll och ändamålsenlighet på den svenska fastighetsmarknaden : En analys av EPC-systemets relevans som modell för energieffektivisering

    Master-uppsats, KTH/Fastighetsföretagande och finansiella system

    Författare :Hedvig Sandin; Joanna Sandell; [2022]
    Nyckelord :Energy performance certificate; energy class; EPBD; taxonomy; energy efficiency; green investment; Energideklaration; energiklass; EPBD; taxonomin; energieffektivisering; grön investering;

    Sammanfattning : Energieffektivisering av byggnadsbeståndet är en viktig del av EU:s klimatarbete, och systemet med energideklarationen (EPC) är ett centralt politiskt verktyg för ändamålet. Forskningen om hur EPC påverkat fastighetsmarknaden är dock inte helt entydig. LÄS MER

  2. 22. Towards a Method for Utilizing Value-based pricing on Smart Services

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Oskar Andreasson; Per Ole Lambrecht; [2022]
    Nyckelord :Smart Services; Value-based pricing; Revenue Model Design; Value Drivers; Willingness To Pay; Customer Perceived Value; Method Development.; Smarta tjänster; Värdebaserad prissättning; Intäktsmodelldesign; Värdedrivare; Willingness To Pay; Customer Perceived Value; Metodutveckling.;

    Sammanfattning : Purpose - The purpose of this thesis was to develop a method for how practitioners can utilize value-based pricing of smart services. In order to fulfill this purpose, the following research questions were addressed: RQ1) How can firms identify value drivers for their smart services in order to understand customer perceived value? RQ2) How can firms match the perceived value of their smart service and what type of revenue model to use (i. LÄS MER

  3. 23. Individers betalningsvilja för nötkött - En studie om hur en hypotetisk skatt på nötkött tas emot av den svenska befolkningen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för nationalekonomi med statistik

    Författare :Jonas Persson; Claudia Wahlöö; [2021-09-14]
    Nyckelord :beef; greenhouse gas emissions; climate change; environmentally awareness; Pigouvian tax; double dividend; willingness to pay; contingent valuation;

    Sammanfattning : The rise of greenhouse gas emissions is a problem for the environment. The livestock production stands for nearly 15 percent of the greenhouse gas emissions in the world where beef generates the largest emissions per kg of all sorts of meat. 1 kg of beef causes emissions by 28 kg 𝐶𝑂2-equivalents. LÄS MER

  4. 24. Svenska konsumenters inställning och betalningsvilja för produkter skapade av marint plastavfall

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Tilda Selemark; Magda Lundblad; [2021-06-30]
    Nyckelord :plast; marint plastavfall; återvinning; återvunnen plast; konsumtionsteori; inställning; attityd; betalningsvilja;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den utbredda plastanvändningen har möjliggjorts av sjunkande produktionskostnader, vilket lett till lägre priser och ökad konsumtion av plastartiklar. Detta, tillsammans med bristande avfallshantering, resulterar i att åtta miljoner ton plast årligen hamnar i världshaven. LÄS MER

  5. 25. Hållbarhetsmärkningarnas påverkan vid konsumenters val av kaffe En kvalitativ studie ur ett konsumentperspektiv på hållbarhetsmärkningar på kaffe

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ifrah Muhudin; Kajsa Pålsson; [2021-06-30]
    Nyckelord :Hållbarhet; Hållbarhetsmärkt kaffe; Hållbarhetsmärkningar; Köpbeteende; Konsumtionstrend; Betalningsvilja; Attityder.; Sustainability; Sustainability labeled coffee; Sustainability labels; Buying behaviours; Consumption trend; Willingness to pay; Attitudes.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka, öka förståelsen om svenska konsumenters uppfattningar och attityder gentemot hållbarhetsmärkningar på kaffeprodukter samt de faktorer som påverkar konsumenters val vid köp av kaffe. Arbetet utgår ifrån en kvalitativ metod med kvantitativa inslag. LÄS MER