Sökning: "beteende perspektiv barn"
Visar resultat 11 - 15 av 199 uppsatser innehållade orden beteende perspektiv barn.
11. Anmäl! - Kontrollkultur, prevention och dilemman i intervjuade polisers resonemang om polisanmälningar i skolmiljö
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : I svenska skolundersökningar framkommer det att många unga utsätts för brott och där skolan är den vanligaste brottsplatsen. I Sverige har skolpersonal ingen skyldighet att polisanmäla elever som de misstänker har begått ett brott förutom när de beslagtar illegala preparat eller vapen. LÄS MER
12. Barn som utmanar : En kvalitativ studie ur förskollärarnas perspektiv på arbetssätt och könsspecifika särdrag hos barn med utmanande beteende i förskola
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Med utgångspunkt från Aspelins relationella kopetens har jag undersökt hur förskollärare ser på barn med utmanande beteende i förskolan. Hur de bemöter, skapar och anpassar miljöerna för barn med utmanande beteende. Undersökningsmetoden bestodd av fysiska träffar med hjälp av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
13. “Vi vill och försöker, men det är inte alltid vi kan.” : En kvalitativ studie om skolpersonalens perspektiv på socialt arbete med elever som lever med föräldrar i missbruksmiljö
Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskapSammanfattning : Denna studie undersöker hur skolpersonalen uppmärksammar och arbetar med barn som växer upp med en förälder eller flera föräldrar med ett skadligt bruk av alkohol eller andra droger. Studien undersöker även hur skolpersonalen upplever tillgången till resurser för detta arbete och syftar till att lyfta fram det sociala arbetet i skolan. LÄS MER
14. Barns resiliens och copingstrategier vid en uppväxt med föräldrar med substansbrukssyndrom : En kvalitativ studie utifrån ett retrospektivt perspektiv
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : Att som barn växa upp med föräldrar med ett substansbrukssyndrom kan innebära en ökad risk att få psykosociala och emotionella problem, jämfört med barn som inte vuxit upp med substansbrukande föräldrar. Syftet med vår studie är att med hjälp av retrospektiva berättelser från självbiografier, författade av personer som växt upp med minst en förälder med substansbrukssyndrom, få en ökad kunskap om hur barn som vuxit upp med minst en förälder med substansbrukssyndrom har hanterat sin situation och lyckas skapa en tillfredsställande psykosocial utveckling i relation till resiliens och copingstrategier. LÄS MER
15. Barn med utmanande beteende : Förskollärares uppfattningar kring strategier och bemötande av barn som utmanar i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att få syn på förskollärarens uppfattningar angående bemötande av barn med utmanande beteende, samt vilka strategier förskollärarna beskriver att de använder sig av vid mötet med barnen. I bakgrunden lyfts relevanta begrepp som forskare diskuterar inom det specialpedagogiska området. LÄS MER