Sökning: "beteende perspektiv barn"
Visar resultat 6 - 10 av 199 uppsatser innehållade orden beteende perspektiv barn.
6. Barn som utmanar : Med fokus på pedagogens förhållningssätt och relationen mellan barn som utmanar och pedagog
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Denna uppsats handlar om barn med utmanande beteende med fokus på den pedagogiska relationen mellan pedagog och barn samt vilken betydelse den har för pedagogerna och om den spelar en viktig roll i barnens beteendeutveckling. Arbetet kommer att lyfta fram pedagogernas erfarenheter och uppfattningar kring barn som utmanar och vilka strategier som pedagogerna använder. LÄS MER
7. Förskollärares uppfattningar, bemötande och inkluderande av tysta barn : -
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Bakgrunden till studien är jag uppmärksammat att det finns en ojämn balans i vilka barn som får mest utrymme i förskolan, vilket kan ses som ett osynligt problem. Syftet med undersökningen är att synliggöra några förskollärares uppfattning, bemötande och inkluderande av de tysta barnen i förskolan. LÄS MER
8. Förskolans rumsliga miljö : En studie utifrån färgens betydelse för barn i ett rumsligt perspektiv på förskolan
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)Sammanfattning : Färger som vi omges av påverkar oss i det vardagliga livet. Vi reagerar olika på färger som finns i ett rum utifrån färgens intensitet, textur och hur ljuset faller in. Däremot är färgen likaså ett subjektivt fenomen som förankras till våra preferenser och känslor. LÄS MER
9. Myndigheters ansvar för barn medhemmasittarproblematik : -Vårdnadshavarnas upplevelser
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskapSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka och analysera hur vårdnadshavare till barn medhemmasittarproblematik upplever samverkan mellan skola, socialtjänst och andra verksammaaktörer som berör ärendet, samt hur vårdnadshavarna upplever verksamheternas ansvar förderas barns problematik. Studiens mål är att förse en ökad förståelse för hur en sådansamverkan kan se ut och upplevs från vårdnadshavarnas perspektiv. LÄS MER
10. Förskollärares arbete för att öka barns upplevelse av trygghet i förskolan i relation till anknytningsteori
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Detta examensarbete i didaktik har som syfte att genom en systematisk litteraturanalys att undersöka hur förskollärare bör agera för att inkludera tysta, tillbakadragna och oroliga barn i relation till anknytningsteori. Arbetet utgörs av två forskningsfrågor varav den första forskningsfrågan handlar om hur en förskollärare genom att observera ett barns beteende kan uppmärksamma att barnet kan ha ett otryggt anknytningsmönster. LÄS MER