Sökning: "beteende revision"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden beteende revision.

  1. 1. Revisionsritualer & digitalisering : Hur revisorer upplever förändringarna av revisionsritualer som en följd av digitaliseringen

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Deyar Eisho; Thomas Hjärre; Anastasios Ioannidis; [2023]
    Nyckelord :Audit; Rituals; Auditing rituals; Digitalization; Purification; Control and Cohesion; Impression Management; Revision; Ritualer; Revisionsritualer; Digitalisering; Stabilitet; Gemenskap; Identitet;

    Sammanfattning : Det finns tydliga riktlinjer för hur en förväntas uppföra sig som revisor. Dessa riktlinjer harmed tiden omvandlats till ritualer i syfte att underlätta revisorerna i deras arbete. Dethuvudsakliga syftet med denna studie är att undersöka hur revisorer upplever förändringar irevisionsritualer som föranletts av digitaliseringen. LÄS MER

  2. 2. Revisorers kommunikation : En studie om den hierarkiska organisationsstrukturens påverkan på den interna kommunikationen och revisionskomfort

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Julia Arlestrand; Zuzanna Biela; [2022]
    Nyckelord :Hierarchical organizational structure; Internal communication; Comfort; Audit operations; Hierarkisk organisationsstruktur; Intern kommunikation; Komfort; Revisionsverksamhet;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat på att kommunikation är betydelsefullt för alla organisationer, däribland även för den hierarkiska revisionsverksamheten. Kommunikation beskrivs vanligen som en nyckelfunktion för att utföra en god revision och skapa komfort mellan medarbetare och i sin tur till samhället. LÄS MER

  3. 3. Revisorer; strukturerade, noggranna och analytiska : eller utövare av funktionellt dumma beteenden?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :My Åkesson; [2021]
    Nyckelord :Functional stupidity; auditor; auditing; chritical thinking; behavior psychological factors; Funktionell dumhet; revisor; revision; kritiskt tänkande; beteende; psykologiska faktorer;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om kritiskt tänkande hos revisorer. En revisor ska utföra sina arbetsuppgifter med professionell skepticism och enligt god revisionssed. Syftet med uppsatsen är att studera om detta kritiska tänkande är genomgående i beteendena på revisionsbyråer. LÄS MER

  4. 4. Bryta upp eller brytas ned? - Om tillämpligheten av 3 § LVU på hedersförtryckta flickors beteenden

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Ragnhild Omstedt; [2017]
    Nyckelord :socialrätt; LVU; tvångsomhändertagande; hedersförtryck; hedersvåld; socialt nedbrytande beteende; beteendefall; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Honor-based violence is a patriarchal and collectivist oppression aimed mostly at girls, whose freedoms are circumscribed in accordance to strict sexual norms to protect the family´s honor. Since this has only relatively recently received the attention of the Swedish judicial system, welfare state institutions are ill equipped to understand these girls´ experiences and needs. LÄS MER

  5. 5. Relationen mellan revisor och kund- en idealbild : En empirisk kundperspektivstudie med fokus på ideal kontra lagstadgade ramar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Maria Mejstedt; Marthina Tedesund; [2016]
    Nyckelord :Client-auditor relationship; ideal image; auditor objectivity; relational; transactional; trust; statutory regulation; Revisor-kundrelation; idealbild; objektivitet; relationell; transaktionell; förtroende; lagstadgade ramar;

    Sammanfattning : Titel: Relationen mellan Revisor och Kund- en Idealbild: En empirisk kundperspektivstudie med fokus på ideal kontra lagstadgade ramar Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomi Författare: Maria Mejstedt och Marthina Tedesund Handledare: Jan Svanberg Datum: 2016 – januari Bakgrund och Syfte: Tidigare forskning utifrån ett revisorperspektiv tyder på att relationen mellan revisorn och kunden är central vid hot mot oberoendet och revisionskvaliteten. Däremot efterlyses mer forskning från ytterligare perspektiv. LÄS MER