Sökning: "beteende utvecklingsstörning"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden beteende utvecklingsstörning.

  1. 1. En aktiv pojke och en hjälpsam flicka : En studie om könsrelaterade normer för beteende för elever inom gymnasiesärskolan och grundsärskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Cecilia Persson; [2018]
    Nyckelord :Normer; elever; funktionsnedsättning; genus; gymnasiesärskola; grundsärskola; lärare; könsmaktsordning; genusordning; utvecklingsstörning.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa vilka normer som finns kring hur en bra elev ska bete sig i gymnasiesärskolan och grundsärskolan och om normerna skiljer sig åt mellan könen. Frågeställningarna som jag använt lyder "Vilka beteendenormer finns det för flickor och pojkar i gymnasiesärskolan och grundsärskolan?" och "Om det finns skillnader mellan könen – hur skiljer de sig åt?" Studien utfördes på både lärare och elever från grundsärskola samt gymnasiesärskolan. LÄS MER

  2. 2. Intensiv beteendeterapi, IBT för elever med autism och utvecklingsstörning. En arbetsmetod för elever och lärare i träningsskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Susanne Svensson; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract: Den här studien handlar om elever med autism och utvecklingsstörning och om en arbetsmetod som kallas för intensiv beteendeterapi/träning, IBT. Intensiv beteendeträning är inte bara en mängd övningar som möjliggör utveckling av ett flertal av barnets förmågor. LÄS MER

  3. 3. "Om samtalsmotorn inte finns. Hur samspelar vi då?" : En studie om pedagogers arbetssätt med social och kommunikativ kompetens i träningsskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Jenny Hübinette; [2016]
    Nyckelord :kommunikation; kommunikationshjälpmedel; sociala samspel; träningsskola; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Socialt samspel och kommunikation är centralt för elevers utveckling inom träningsskolan. Det finns inte mycket forskning på området och det är oklart vilka metoder och arbetssätt som idag tillämpas inom träningsskolan för att stärka eleverna i sociala samspel. LÄS MER

  4. 4. Lärande i grundsärskolan. En kritisk diskursanalys

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Katharina Granlund; [2015-06-02]
    Nyckelord :grundsärskola; sociokulturellt lärande; diskursanalys; SKL; speciallärare; utvecklingsstörning; historiematerialism;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att beskriva och analysera diskurser kring lärande i grundsärskolan. Materialet är åtta examensarbeten från två högskolor/universitet i Sverige från speciallärarutbildningen med inriktning utvecklingsstörning, 2014. LÄS MER

  5. 5. Fokus på framgång - en intervjustudie om pedagogers erfarenheter av framgångsrika metoder för att behålla före detta hemmasittare i särskolan och specialskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Stålborg; Maria Wetterdal; [2014-09-08]
    Nyckelord :hemmasittare; särskola; specialskola; utvecklingsstörning; grav språkstörning;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Hemmasittare definieras av Gladh och Sjödin (2010) som elever som varit frånvarande från skolan under längre tid än tre veckor. Hemmasittare är en växande grupp av elever. Det finns lite forskning kring ämnet och den litteratur som finns är inriktad på elever inom grundskolan. LÄS MER