Sökning: "beteendeintentioner"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet beteendeintentioner.

  1. 1. Partner eller vänner, vem prioriterar du? - En experimentell studie om upplevd makt, romantiska relationer och könsskillnader.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Nova Marzelius; Hedda Olsson Mäkinen; Laura Uhrström Kaltea; [2023]
    Nyckelord :Social power; gender differences; romantic relationships; social responsibility; priming; social makt; könsskillnader; romantiska förhållanden; socialt ansvar; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study examined how men and women differed in their priorities between a dyadic relationship with a romantic partner and a relationship with a collective consisting of friends when they experienced high or low levels of social power. Participants (N = 210) were primed with either low or high power and then rated their priorities between a romantic partner and a group of friends on a bipolar scale in two hypothetical scenarios. LÄS MER

  2. 2. Svenska konsumenters attityder till varumärkesaktivism : En kvantitativ studie om millennials och centennials

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Denise Hemphälä; Malin Straumdal; [2022]
    Nyckelord :Varumärkesaktivism; Attityder; ABC-modell; Generationsteorin; Millennials; Centennials.;

    Sammanfattning : Dagens tillgång till information från världen över har lett till att konsumenter kan bevittna och ifrågasätta konsekvenserna av företagens agerande på ett sätt som tidigare inte var möjligt. Det har i sin tur ökat konsumenternas press på företagen att ta ansvar och nyttja deras makt till positiv samhällspåverkan. LÄS MER

  3. 3. Kan du tänka större? En undersökning av hur abstrakt tänkande påverkar miljövänliga beteendeintentioner.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :August Lindberg; Love Jansson; [2019]
    Nyckelord :construal; abstrakt; klimatförändring; beteendeintentioner; miljöidentitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Miljöhot är en stor utmaning som samhället står inför och för att förminska miljöhoten krävs bland annat att människor förändrar sitt beteende till att bli mer miljövänligt. Enligt Construal Level Theory (Trope & Liberman, 2010) leder ett abstrakt mindset till högre tillgång av abstrakt representerade koncept, såsom värderingar och beteendenormer. LÄS MER

  4. 4. Är du en hycklande miljövän? - En experimentell studie om hycklerimanipulationens effekt på miljövänliga beteendeintentioner

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Nora Björn; Evelina Runnö; [2019]
    Nyckelord :Kognitiv dissonans; hycklerimanipulation; miljövänlig; beteendeintention; uttalande; Social Sciences;

    Sammanfattning : När diskrepansen mellan vad människor säger och vad de gör uppmärksammas, väcks kognitiv dissonans som kan motivera beteendeförändring. Ett sätt att uppmärksamma denna diskrepans är genom hyckleriparadigmet, som är en tvåstegs sekventiell metod för att inducera kognitiv dissonans som visat sig ha potential att påverka beteende i miljövänlig riktning. LÄS MER

  5. 5. DELNINGSEKONOMINS FRAMVÄXT : En undersökning om två generationers uppfattningar och beteendeintentioner till delningsekonomi-tjänster

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Amanda Gustafsson; Adam Unnskog; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel:                                 Delningsekonomins framväxt: En undersökning om två generationers uppfattningar och beteendeintentioner till delningsekonomi-tjänster Forskningsfrågor:            Hur ser generation X och Y:s uppfattningar och beteendeintentioner ut gentemot delningsekonomitjänsterna inom boende och transport? Till vilken grad påverkar upplevd användbarhet, upplevd användarvänlighet och tillit generationernas uppfattningar och beteendeintentioner till tjänsterna? Syfte:                               Syftet är att undersöka generation X:s och Y:s uppfattningar och beteendeintentioner gentemot delningsekonomitjänster inom boende och transport. Detta för att se hur framväxten för de två sektorerna kan komma att se ut i Sverige och om sektorerna upplevs mer eller mindre attraktiva beroende på generationstillhörighet. LÄS MER