Sökning: "beteendeproblem kvalitativ"
Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden beteendeproblem kvalitativ.
1. Resilience-building interventions in A refugee camp : A qualitative study on the circumstances and interventions that promotes children's mental well-being in the context of a refugee camp
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Abstract Refugee children living in refugee camps are a vulnerable population at a high risk of developing mental health problems, behavioural issues, and being exposed to violence or trauma. However, not all children that experience these stressors of displacement develop negative outcomes. LÄS MER
2. "Det är ju fängelse för barn" : Institutionsvård ur socialsekreterares perspektiv
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Hälsa och välfärdSammanfattning : Hur samhället hanterar de barn med störst problematik och beteendeproblem har länge debatterats i Sverige. Socialtjänsten har begränsade vårdalternativ för dessa barn och de placeras ofta på institution. LÄS MER
3. Barn i problematiska situationer i förskolan : en kvalitativ intervjustudie om hur personal i förskolan beskriver och arbetar med barn i behov av särskilt stöd
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Studien undersöker förskolepersonals beskrivning gällande arbetet med barn i behov av särskiltstöd genom att intervjua verksam personal i olika förskolor. Många forskare använder olika begrepp för att beskriva barn i behov av särskilt stöd, vi valde att använda oss av ett nytt begrepp barn i problematiska situationer i förskolan. LÄS MER
4. Det är inte ditt fel, det är vårt : En fenomenografisk studie om pedagogers uppfattning kring problembeteende i förskolan
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Denna studie synliggör pedagogers uppfattning om beteendeproblem, strategier för att bemöta dessa och pedagogers tankar om orsakerna till att de uppstår. De tre forskningsfrågorna som studien är uppbyggd kring är; På vilket sätt uppfattar pedagogerna att problembeteenden tar sig uttryck? Hur beskriver pedagogerna sitt sätt att hantera dessa problembeteenden? Vilka uppfattningar har pedagogerna om orsakerna till dessa problembeteenden? Studien utgår från en kvalitativ metod med en fenomenografisk metodansats där analysen är gjord i sju steg. LÄS MER
5. ”Stopp! Vad är det jag känner? ” : En kvalitativ studie av ungdomars och föräldrars beteendeförändringar efter att ha genomgått färdighetsträning i känsloreglering
L3-uppsats, Linköpings universitet/PsykologiSammanfattning : Svårigheter med känsloreglering har uppmärksammats som en orsak tillpsykologiska svårigheter samt som en förklaring till olika beteendeproblem. Behandling med fokus på känsloreglering kan således ge effekt inom flera olika områden i livet. LÄS MER