Sökning: "beteendevetenskap Carlsson"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden beteendevetenskap Carlsson.

  1. 1. Speciallärares uppfattningar av bemötande av elever med låg motivation och låg självkänsla i matematiken : - En kvalitativ forskningstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Carlsson; Liljeblad Marie; [2019]
    Nyckelord :speciallärare; matematikundervisning; bemötande; motivation; självkänsla;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva och analysera speciallärares uppfattningar av hur de bemöter elever i årskurs 4till 6som har låg motivation och låg självkänsla inför matematiken. Studien är kvalitativ och utgår från en fenomenografisk ansats med syfte att öka kunskapen om speciallärares bemötande i matematiken. LÄS MER

  2. 2. ”Trauma i barndomen trådar hela livet” : En kvalitativ enkätstudie om vuxnas upplevelser kring barndomstrauma och återhämtningsprocessen

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Frida Carlsson Lindberg; Beatrice Gustavsson; [2019]
    Nyckelord :Childhood trauma; Coping; Destructive relationships; Resilience; Web-based survey; Recovery process; Barndomstrauma; Coping; Destruktiva relationer; Resiliens; Webbaserad enkät; Återhämtningsprocess;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att beskriva individers upplevelser kring barndomstrauma och hur återhämtningsprocessen ter sig. Detta undersöktes via en webbaserad enkät. Studien har en kvalitativ ansats med tematisk analys som analysmetod och webbaserad enkät som insamlingsmetod. Sammanlagt deltog 20 personer i studien, 19 kvinnor och 1 man. LÄS MER

  3. 3. Barnets bästa i vårdnadsmål - är juridiken tillräcklig? Utifrån ett barnperspektiv och med en diskussion om huruvida terapeutisk juridik borde tillämpas som ett komplement.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Emelie Carlsson; [2019]
    Nyckelord :Vårdnadsmål; domaren; kunskap; kompetens; terapeutisk juridik; beteendevetenskap.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Att leka med tiden och historien : Museipedagogers arbete med tidsresor som pedagogiskmetod

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Felicia Boehme-Stock; Alida Carlsson; [2017]
    Nyckelord :Tidsresor; historieundervisning; årskurs F-3; Museipedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på intervjuer med museipedagoger för att undersöka deras arbete med tidsresor i syfte att lära mer om metodens lämplighet som komplement i historieundervisningen. Studien fokuserar på museipedagogernas bakomliggande pedagogiska idé samt deras mål för eleverna med tidsresorna som de genomför. LÄS MER

  5. 5. Är borderline personlighetsstörning en kvinnlig diagnos? : En kvalitativ studie om borderline personlighetsstörning och könsskillnader

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Jenny Landin; Nina Torbacke; Carlsson My; [2013]
    Nyckelord :borderline personality disorder; gender differences; men; women; diagnosis; under-diagnosed; over-diagnosed; borderline; borderline personlighetsstörning; emotionell personlighesstörning; könsskillnader; män; kvinnor; diagnostisering; överdiagnostisering; underdiagnostisering;

    Sammanfattning : The aim of the study is to investigate how clinicians in psychiatric care for adults consider borderline personality disorder to be manifested in men and women, respectively. Could there be a tendency to over-diagnose women and under-diagnose men? In addition, the purpose of the study is to bring clarity to the reasons for gender differences within borderline personality as perceived by the clinicians. LÄS MER