Sökning: "beteendevetenskaplig ekonomi"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden beteendevetenskaplig ekonomi.

  1. 1. “DET KÄNNS SOM ATT JAG BLIR LURAD PÅ PENGAR” : En kvalitativ studie om hur köprekommendationer inom sociala medier påverkar investerarens beslutsfattande

    Master-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Rebecka Ring; Rebecca Ludvigsson Svensson; [2021]
    Nyckelord :köprekommendationer; individuella investerare; beslutsfattande; individuella investerares beslutsfattande; köprekommendationers påverkan; sociala medier; beteendevetenskaplig ekonomi; representativitet; förankring; kognitiv dissonans;

    Sammanfattning : Idag möter investerare information från både traditionella medier och offentliga rapporter, men även genom sociala medier. I en rapport av Internetstiftelsen (u.å.) framgår det att 96 procent av Sveriges befolkning använder sig av internet, och att av dessa är 93 procent dagligen uppkopplade (Internetstiftelsen, u. LÄS MER

  2. 2. Finansiell rådgivning i den postmoderna samtiden

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Emil Dahlqvist; Matilda Engberg; [2021]
    Nyckelord :stock market influencers; financial advice; herd behavior; irrationality; postmodernism; rationality; availability heuristic; börsinfluencers; finansiell rådgivning; flockbeteende; irrationalitet; postmodernism; rationalitet; tillgänglighetsheuristik;

    Sammanfattning : Avsikten med denna studie har varit att studera det nya fenomenet börsinfluencers och deras samexistens med professionella licensierade rådgivare samt beskriva på vilket sätt betydelsen av den finansiella rådgivarrollen kan ha förändrats, något som inte har behandlats av tidigare forskning. Studiens genomförande utgår från det teoretiska ramverkets nyckelbegrepp Det klassiska ekonomiska finansparadigmet, beteendevetenskaplig finans, den rationella investeraren, den irrationella investeraren, egna fundamentala analyser, flockbeteende & tillgänglighetsheuristik, professionella rådgivare, börsinfluencers och postmodernism som tillsammans bildar analysmodellen. LÄS MER