Sökning: "betraktaren"

Visar resultat 1 - 5 av 222 uppsatser innehållade ordet betraktaren.

  1. 1. FN:s utredningsmekanismer, internationell människorätt och realpolitik: En dekonstruktion av utredningsmekanismernas politiska inflytanden, struktur och ursprung

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Alexander Pedersen; [2023]
    Nyckelord :IIIM; IIMM; UNITAD; international human rights law; UN; formalism; pragmatism; anti-formalism.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats undersöker FN:s utredningsmekanismer som inrättades med avsikten att samla in, analysera, katalogisera och fördela bevismaterial till internationella samt nationella rättsväsenden. Uppsatsens övergripande frågeställning behandlar vad utredningsmekanismerna representerar i relation till den internationella människorättens begränsningar och möjligheter. LÄS MER

  2. 2. Varför Ava-tar de på allt? : En kvalitativ analys av hur visualiseringen av händers interaktion påverkar hur åskådare upplever världen i filmen Avatar

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Cassandra Campbell; [2023]
    Nyckelord :Avatar; phenomenology; film phenomenology; perception; hands; cognition; narrative; narrative functions; embodiment; embody; immersion; science fiction; interaction; tactile; haptic; sensory; eye-hand-coordination; visual communication; communication; film; Avatar; fenomenologi; filmfenomenologi; perception; händer; hand; kognition; narrativ; narrativa funktioner; inlevelse; förkroppsligande; science fiction; interaktion; interaktionsdesign; taktil; haptik; öga-hand-koordination; sensorisk; upplevelse; visuell kommunikation; kommunikation; film; filmberättande; vargar; varg; teater; Naturskyddsföreningen; animation; rörlig bild; naturpolitik; narrativ; berättande; kommunikation; visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en fenomenologisk studie som utreder hur visualiseringen av händer påverkar hur filmbetraktare upplever världen i filmen Avatar.  Analysen utreder tre scener från Avatar, som visar händer som interagerar med föremål som är okända för både filmkaraktärens och betraktarens del. LÄS MER

  3. 3. Perception of variety in forests in relation to reducing polygon count : Exploring human perception in computer graphics and computer graphics education

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Amani Najimudeen; [2023]
    Nyckelord :aggregates; perception; forests; computer graphics education; aggregat; mänsklig uppfattning; skogar; datorgrafikundervisning;

    Sammanfattning : By taking human perception into account in computer graphics, time and processing power may be utilised more efficiently when modelling and rendering scenes. Exploring possibilities for reducing the complexity of forest scenes is particularly interesting because of the geometric complexity of trees, the effects of which are compounded by dense, large-scale forests. LÄS MER

  4. 4. Att uppleva Francis Bacon : En undersökning av hans måleri ur ett fenomenologiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Catarina Drugge; [2023]
    Nyckelord :Francis Bacon; Maurice Merleau-Ponty; Fenomenologi; Gilles Deleuze; Katharina Günther; neuroestetik; perception; m åleri; T;

    Sammanfattning : ”Chock” är reaktionen på Francis Bacons måleri som såväl konstnären som kritiker och betraktare återkommer till. Hans uttalade ambition att orsaka en chock direkt i nervsystemet fick honom att medvetet gillra fällor som avses slå igen i exakt rätt ögonblick hos betraktaren innan denne hinner intellektualisera kring hans verk. LÄS MER

  5. 5. Sex avancerade sekunder : Berättandet i bumper-ads på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Emil Eriksson; Adam Johansson; [2023]
    Nyckelord :Bumper-ads; reklamfilm; multimodalitet; berättarstruktur; emotioner; sociala medier; hjältens resa;

    Sammanfattning : Reklamfilmer blir alltmer anpassade för sociala medier och formatet för nätbaserad reklam har således krympt till endast sex sekunder. Denna studie vill undersöka hur det går att applicera en avancerad berättelsestruktur under dessa sex sekunder och vilka känslor som reklamen försöker väcka hos betraktaren. LÄS MER