Sökning: "betyg A"

Visar resultat 16 - 20 av 850 uppsatser innehållade orden betyg A.

  1. 16. Matematik, ett huvudämne, viljan och oviljan till det : Vilka faktorer påverkar grundskoleelevers motivation att lära sig matematik?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Alyeh Khazaiee; [2023]
    Nyckelord :Mathematics; encouragement; teaching method; education system; motivation; Matematik; uppmuntran; undervisningsmetod; utbildningssystem; motivation;

    Sammanfattning : Denna studie är en litteraturstudie med syfte att undersöka vilka faktorer som påverkar grundskoleelevers motivation att lära sig matematik för att nå målen enligt läroplanen. En positiv upplevelse av matematik kan höja elevens lust, vilja och motivation till matematik. LÄS MER

  2. 17. Utvärdering av Anki som hjälpmedel för inlärning av det japanska skriftsystemet hiragana

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jesper Lysell; [2023]
    Nyckelord :Gymnasieskolan; spaced reviews; skriftspråk; återgivningsträning; kroppsförankrad kognition;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks programmet Anki som ett hjälpmedel för att lära sig det japanska skriftsystemet hiragana i en gymnasiekurs i nybörjarjapanska. 22 elever har deltagit i en studie där de har delat med sig av sina provresultat i hiragana och genomfört en enkät om deras användning och uppfattning av Anki samt hur de skulle vilja att undervisningen i hiragana såg ut. LÄS MER

  3. 18. ESG och Marknadsvärde : En kvantitativ tvärsnittsstudie om sambandet mellan hållbarhet och marknadsvärde inom Skandinaviens industrisektor

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Erik Stenius; Arvid Hovmark; [2023]
    Nyckelord :ESG; Sustainable investments; Industry; Scandinavia; Market value; Tobin’s Q; Stock market; Green preferences; ESG; Hållbara investeringar; Industri; Skandinavien; Marknadsvärde; Tobin´s Q; Aktiemarknaden; Gröna preferenser;

    Sammanfattning : Med en växande efterfråga efter hållbarhet är förhållandet mellan environmental, social & governance (ESG) och företagsprestanda ofta föremål för forskning. Forskningen om detta ämne har dock hittills inte varit entydig. LÄS MER

  4. 19. Vad är anledningen till mansdominerade bolagsstyrelser? : En panelstudie för att se bestämningsfaktorer till kvinnlig representation i svenska bolagsstyrelser

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Isabelle Schaller; Ludvig Forsberg; [2023]
    Nyckelord :gender equality; ESC ratings; determinants; companies; company boards; panel data; female representation; jämställdhet; ESG-betyg; bestämningsfaktorer; företag; bolagsstyrelser; paneldata; kvinnlig representation;

    Sammanfattning : As gender equality policies have gained more space in recent decades, the importance of gender-balanced corporate boards has also been widely debated. Large listed companies in Sweden have seen improvement in gender diversity in their boards in recent years, but the need for continued work towards gender equality remains a fact. LÄS MER

  5. 20. Elevers upplevelse av särskilt stöd : En studie om hur elever i gymnasiet upplever sitt behov av särskilt stöd och om de får det stöd de behöver i idrottsundervisningen

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Marianne Gimhag; Fanny Huss; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med studien är att undersöka hur elever som har rätt till särskilt stöd upplever skolundervisningen med särskilt fokus på ämnet Idrott och hälsa. Studien utgår från frågeställningarna: Hur upplevs särskilt stöd utifrån elevens perspektiv?Hur upplever eleverna det särskilda stödet inom Idrott och hälsa? Hur motiveras elever med särskilt stöd att delta i idrottsundervisningen? Teori och metod Detta är en kvalitativ studie som inspireras av tre teoretiska utgångspunkter som är normkritisk pedagogik, KASAM samt Self-Determination Theory. LÄS MER