Sökning: "betyg bedömning intervju"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden betyg bedömning intervju.

  1. 1. Prövning i idrott och hälsa 1 : Diskrepans bidrar till underminering av rättvis och likvärdig bedömning.

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Michael Österman; [2024]
    Nyckelord :Assessment; equitable assessment; equivalent; examination; fair; grading; PE; Physical Education; physical education and health.; Bedömning; betyg; betygsättning; idrott och hälsa; likvärdigt; prövning; rättvist.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Prövningar i idrott och hälsa tycks ha ökat de senaste åren och att utforma en prövning i idrott och hälsa som ger förutsättningar att sätta ett rättvist, likvärdigt och rättssäkert betyg kan upplevas som en utmaning. Inte minst då det finns en avsaknad av såväl forskning på området som vägledande riktlinjer att förhålla sig till. LÄS MER

  2. 2. Hur vi kommer över talrädsla i svenskämnet : en fenomenografisk studie på gymnasieelever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Amanda Pogulis; [2023]
    Nyckelord :fear of public speaking; speaking; student perspective; supportive strategies; Swedish; elevperspektiv; muntligt framförande; talrädsla; stöttande strategier; svenska;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra med kunskap om de strategier som elever i gymnasiet ansåg vara stödjande för att övervinna talrädsla och svensklärares användningsområde för dessa strategier i klassrummet. Metoderna som användes var enkät och fenomenografisk intervju. LÄS MER

  3. 3. Vad gör vi med de nationella proven? : En studie i vad de nationella proven i svenska för gymnasiet faktiskt används till på tre organisatoriska nivåer inom Skolsverige

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johan Bjelke; [2021]
    Nyckelord :Betyg och bedömning; COVID-19; De nationella proven i svenska; Gymnasieskolan; Utvecklingsarbeten;

    Sammanfattning : De nationella proven är de standardiserade test som ämnar upprätthålla reliabilitet och validitet i bedömning och betygssättning inom svenskämnet på gymnasiet. Förutom att mäta elevers förmågor och kunskap inom valda områden, kopplade till svenskämnets kursplaner, ämnar proven fortbilda lärare i vad som bör mätas inom ämnet och hur detta ska gå till. LÄS MER

  4. 4. Formativ bedömning i matematikundervisningen : En intervjustudie om formativ bedömning i grundskolans matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Johan Evertsson; [2020]
    Nyckelord :Bedömning för lärande; betyg; formativ bedömning; matematik;

    Sammanfattning : Undersökningen syftar till att undersöka vilka problem som kan uppstå i det formativa arbetet i matematikundervisningen i grundskolans senare år. En kvalitativ ansats har tagits med intervju som insamlingsmetod där åtta lärare intervjuats om deras formativa arbete. LÄS MER

  5. 5. Några gymnasielärares och gymnasieelevers åsikter kring de nationella proven

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Reyyan Ayhan; [2020]
    Nyckelord :nationella prov; intervju; enkät; gymnasielärare; gymnasieelever; gymnasieskolan; svenska;

    Sammanfattning : Avsikten med examensarbetet är att få kunskap om vad gymnasielärare har för åsikter kring nationella provens syfte och utformning, hur de nationella proven påverkar undervisningen i svenska samt vad de anser om nationella proven när det gäller betyg och bedömning. Ytterligare ämnar sig studien att få kunskap om vad gymnasieelever i årskurs 3 har för uppfattningar kring de nationella provens utformning och dess betydelse. LÄS MER