Sökning: "betyg i ordning och uppförande"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden betyg i ordning och uppförande.

  1. 1. En auktoritär vändning? : Om ämneslärarstudenters böjelse för auktoritarianism i en marknadsstyrd tidsålder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Oskar Helander; [2018]
    Nyckelord :ämneslärarstudenter; auktoritarianism; rwa; right-wing authoritarianism; demokrati; ålder; genuspedagogik; ordningsbetyg; disciplinära åtgärder; marknadsstyrning;

    Sammanfattning : Föreliggande uppsats är en studie om ämneslärarstudenters potentiella böjelse för auktoritarianism vid ämneslärarprogrammet på Mälardalens högskola i syfte att undersöka hur auktoritarianismen kan te sig i skol- och utbildningssammanhang. En böjelse för auktoritarianism kännetecknas av tre egenskaper: viljan att lyda en auktoritets order, aggressivitet mot de som inte underkastar sig auktoriteten och uppfattningen om att alla ska följa den auktoritära ordningens normer och lagar. LÄS MER

  2. 2. Classroom Management och arbetsro - ordning och reda i skolan med tydligt lärarledarskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Dávid; [2015]
    Nyckelord :classroom management; ledarskap i klassrummet; lärarledarskap; ordning och reda i skolan; studiero; arbetsro; skolkod; skolkultur; normer; värdegrundsarbete; relationell kompetens;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för detta arbete var att sammanställa forskning och beprövad erfarenhet kring studiero och ordning och reda i svensk skola. Fokus i undersökningen har varit att hitta verktyg för högstadiet, men även pedagoger som arbetar med andra åldersgrupper kan hitta fungerande och konkreta verktyg i texten. LÄS MER

  3. 3. Vitsord, straff eller uppfostran? : Mediedebatten om uppförande- & ordningsbetyg 1953-54

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Hans Gauffin; [2014]
    Nyckelord :Uppförandebetyg; Ordningsbetyg; Mediedebatt; Diskursanalys;

    Sammanfattning : Mitt syfte med uppsatsen är att beskriva och analysera debatten som föregick beslutet att avskaffa vitsord i uppförande- och ordning i avgångs- och examensbetygen 1954. Empirin utgörs av massmediala texter, en materialtyp som inte analyserats i tidigare forskning om efterkrigstidens reformer av uppförande- och ordningsbetygen. LÄS MER

  4. 4. Ska jag vara helt sann i mig själv så skulle jag skita i det! : En kvalitativ studie om politikers och lärares attityder till betyg i ordning och uppförande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Albin Martinsson Hartsner; Niklas Larsson; [2013]
    Nyckelord :Skola Ordningsbetyg Ordningsomdöme Ordning Uppförande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka lärares och politikers attityder kring disciplinär bedömning i skolan, samt hur de ser på ett eventuellt införande av ordningsbetyg. Foucaults teorier om makt och kunskap ligger som utgångspunkt för studien och den undersökningsmetod som använts är semistrukturerade personliga intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Ordning, fostran och disciplinering : en undersökning om vad elever och lärare på en gymnasieskola har för uppfattningar om ordning, fostran och disciplinering i skolan

    M1-uppsats, Institutionen för speldesign, teknik och lärande

    Författare :Mats Karlsson; [2010]
    Nyckelord :Disciplinering; ordning i skolan; skolans fostrande roll;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen har som syfte att undersöka vad elever och lärare på en gymnasieskola har för åsikter i frågor som rör ordning, fostran och disciplinering i dagens skola. Den övergripande frågan som uppsatsen har försökt att besvara är: Vad har elever och lärare för åsikter i frågor som rör ordning, fostran och disciplinering i skolan? Den empiriska undersökningen har gjorts i form av en enkätundersökning som har besvarats av 54 elever och 7 lärare. LÄS MER