Sökning: "betyg och bedömning göteborg"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden betyg och bedömning göteborg.

  1. 1. “I think sometimes we lose sight of the point of what assessments are”

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jonas Sebraoui; Jonas Danielsson; Elisabeth Liffner; [2013]
    Nyckelord :Formativ bedömning; summativ bedömning; feedback;

    Sammanfattning : SammanfattningDet finns två huvudsyften med bedömning. En bedömning med ett formativt syfte är en bedömning för lärande.Det innebär att läraren genom sin bedömning ska hjälpa eleven att utvecklas mot målen. En summativbedömning är en bedömning av lärande. LÄS MER

  2. 2. Den metakognitiva läraren

    C-uppsats,

    Författare : [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SyfteDet övergripande syftet för denna undersökning är att studera begreppet metakognition utifrånlärarnas perspektiv och förhållningssätt. För att konkretisera mitt syfte arbetar jag utifrånföljande frågeställningar:1) Hur förhåller sig olika typer av lärare (man/kvinna, nyutbildad/erfaren samt lärare i olika ämnen) till begreppet metakognition?) Finns det ett samband mellan lärarens förhållningssätt till begreppet och andra aspekter och faktorer av metakognition, såsom träna elevers metakognition och ta hänsyn till denna förmåga vid bedömning?MetodUndersökningen är utformad som en pilotstudie av kvantitativ karaktär med enkät somvetenskapligt redskap. LÄS MER

  3. 3. Den metakognitiva läraren

    C-uppsats,

    Författare :Kajsa Olsson; [2011]
    Nyckelord :0;

    Sammanfattning : SyfteDet övergripande syftet för denna undersökning är att studera begreppet metakognition utifrånlärarnas perspektiv och förhållningssätt. För att konkretisera mitt syfte arbetar jag utifrånföljande frågeställningar:1) Hur förhåller sig olika typer av lärare (man/kvinna, nyutbildad/erfaren samt lärare i olika ämnen) till begreppet metakognition?) Finns det ett samband mellan lärarens förhållningssätt till begreppet och andra aspekter och faktorer av metakognition, såsom träna elevers metakognition och ta hänsyn till denna förmåga vid bedömning?MetodUndersökningen är utformad som en pilotstudie av kvantitativ karaktär med enkät somvetenskapligt redskap. LÄS MER

  4. 4. ”Livet är ingen tipspromenad!”

    C-uppsats,

    Författare :Jenny Hedberg; Johanna Jonstrand; [2010]
    Nyckelord :Betyg; bedömning; prov;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med vår uppsats är att utröna huruvida det är förenligt med det målstyrda betygssystemet attanvända poäng och betygsättning på prov och undersöka hur vanligt förekommande det är bland lärare.Huvudfråga: Är poäng- och betygsättning på prov, utifrån litteraturen och teorier om prov, förenligtmed det målstyrda betygssystemet?Metod: Vi har gjort en undersökning bland gymnasielärare i centrumområden, i Göteborg för att se i vilkenutsträckning gymnasielärare använder sig av poängsättning och betyg vid enstaka provtillfällen. LÄS MER

  5. 5. Att sträva mot målen - En studie om fyra idrottslärares tankar kring bedömning och betygsättning i Idrott och Hälsa

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Malin Karlsson; Caroline Persson; ; [2008]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; Bedömning; Betyg;

    Sammanfattning : Syfte och FrågeställningarDet övergripande syftet med vårt arbete var att beskriva vad två grundskolor använder för bedömningsunderlagvid betygssättning i idrott och hälsa. Vi valde att vända oss till fyra idrottslärare. Huvudfokus i arbetet var dessalärare. LÄS MER