Sökning: "betyg och bedömning i ämnet svenska"
Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden betyg och bedömning i ämnet svenska.
1. Betyg och Bedömningsprocessen i ämnet Idrott ochHälsa
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten är att undersöka bedömningsprocessen i ämnet idrottoch hälsa (IDH). För att besvara detta använde vi oss av två frågor: 1) Betyg ochbedömningsprocessen i ämnet idrott och hälsa? 2) Hur ser lärare respektive elever påbetygsättning? Genom en systematisk informationssökning grundad i Bryman (2018)genom olika databaser valdes tolv primärstudier som summerats och analyserats för attkunna besvara frågorna. LÄS MER
2. Grammatik, betyg och kommunikationsstrategier : En studie av bedömning i svenska som andraspråk
L3-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Med syftet att öka kunskapen om bedömningen inom ämnet svenska som andraspråk undersöks nationella prov-texter i årskurs 6 och 9 med fokus på det språkliga betygskriteriet, vilket operationaliseras i form av Manfred Pienemanns processbarhetsanalys. Processbarhetsnivå jämförs med provbetyg i en korrelationsanalys, för att söka eventuella samband mellan processbarhetsnivå och provbetyg. LÄS MER
3. Va äre fö feL på å skrive och taLe mä diaLekt? : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare förhåller sig till elevers dialektala inslag i tal och skrift i ämnet svenska
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : This study is based on the spoken and written dialectal expressions which I encountered among students during my practical period in school. The aim of this study is to investigate how many spoken and written dialectal expressions are used by students and, at the same time, if these dialectal expressions may influence Swedish teachers in the assessment process. LÄS MER
4. Vad, när och hur: Elevers upplevelser av betyg och bedömning i hem- och konsumentkunskap
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Sammanfattning Bakgrund Hem- och konsumentkunskap är den svenska skolans minsta ämne med 118 lektionstimmar. Ämnet har sedan lgr11 en, relativt till undervisningstimmarna, stor mängd centralt innehåll och åtta kunskapskrav som ska hinnas med att introducera, inövas och summativt bedömas. LÄS MER
5. ”Det blir sällan väldigt bra men ofta kul!” : Sångundervisning i grundskolans senare år
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Sång är en obligatorisk del av läroplanen i musik för den svenska grundskolan. Alla elever ska undervisas och bedömas i sång som ett delmoment i musikämnet. LÄS MER