Sökning: "betyg och undantagsbestämmelsen."

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden betyg och undantagsbestämmelsen..

  1. 1. “Den dök upp som en sådan där konstig sak i diskussionen i lärarrummet”

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Karolina Sävenlund; Marika Zakariasson; [2021-02-08]
    Nyckelord :undantagsbestämmelsen; pysparagrafen; betyg; bedömning; funktionsnedsättning; likvärdighet; skoljuridik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att kritiskt granska hur undantagsbestämmelsen i Skollagen (SFS 2010:800) 10 kap. 21 § tolkas av specialpedagoger, samt hur den tolkas och tillämpas av betygssättande ämneslärare i årskurs 7–9. LÄS MER

  2. 2. Vilken roll har undantagsbestämmelsen i matematik? En intervjustudie med rektorer, lärare och specialpedagoger på högstadiet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lisa Lundström; [2020-01-16]
    Nyckelord :undantagsbestämmelsen; tolkning av styrdokument; betyg; bedömning; matematikhinder; elever i matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om hur användandet av undantagsbestämmelsen uppfattas i en skolpraktik på högstadiet främst utifrån ämnet matematik. Frågeställningar: • Hur uppfattar rektorer, lärare och specialpedagoger undantagsbestämmelsens funktion i skolsystemet? • Hur ser erfarenheter av undantagsbestämmelsen ut i matematik på högstadiet? • Hur uppfattar rektorer, lärare och specialpedagoger bestämmelsen i förhållande till matematik? Metoden som används är kvalitativa intervjuer som är halvstrukturerade. LÄS MER

  3. 3. “Jag tar hellre ett F i betyg än att tala inför andra” : En studie om hur och i vilken mån lärare uppfattar elevers rädsla för att tala inför andra.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Malin Edberg; [2020]
    Nyckelord :Talrädsla; muntliga framställningar; social fobi; extra anpassningar vid muntliga framställningar; betyg och undantagsbestämmelsen.;

    Sammanfattning : I ett klassrum möter man som lärare flera olika individer, vissa elever behöver stöttning när det kommer till läsning och vissa elever behöver stöttning med att skriva. I klassrummet finns det även de elever som våndas inför muntliga framställningar och behöver stöttning för att kunna delta i muntliga sammanhang. LÄS MER

  4. 4. Aiding dyslexic students in the EFL classroom. : Tools and methods for helping upper secondary school students with dyslexia reach a passing grade.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Andreas Bragd; [2020]
    Nyckelord :Dyslexia; Special stipulations; Multi-sensory approach; Motivation and EFL teaching; : Dyslexi; Undantagsbestämmelsen; PYS-paragrafen; Multi-sensoriska tillvägagångsättet; Motivation och inlärning av Engelska.;

    Sammanfattning : Teachers with or without special training encounter dyslexic students daily. As such, these teachers need to have tools for these encounters. One hundred seventy-two teachers took part anonymously in an online survey. LÄS MER

  5. 5. Tillämpning av undantagsbestämmelsen i förhållande till elever med ADHD : en intervjustudie med svensklärare i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Daniela Helli Bragstad; Monica Rydjer; [2020]
    Nyckelord :ADHD; undantagsbestämmelsen; pysparagrafen; pys; bedömning; funktionsvariation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera svensklärares tankar kring att tillämpa undantagsbestämmelsen. Frågeställningarna berör svårigheter med att tolka och tillämpa undantagsbestämmelsen kopplat till elever med diagnosen ADHD, samt vad konsekvenserna kan innebära för eleven vid felaktigt användande av undantagsbestämmelsen. LÄS MER