Sökning: "betyg skillnader genus"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden betyg skillnader genus.

  1. 1. Hur framställs högstadieelevers motivation till idrott och hälsa i studentuppsatser? : En allmän litteraturöversikt om vad som framkommer i studentuppsatser gällande elevers motivation till idrott och hälsa

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Richard Pentéus; Viktor Ojala; [2023]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; motivation; elever; lärare; genus; self determination theory;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka vad som framkommer i självständiga arbeten om högstadieelevers motivation till ämnet idrott och hälsa. Syftet är också att undersöka om uppsatserna påvisar skillnader i motivation till ämnet flickor och pojkar sinsemellan. Som metodval tillämpades allmän litteraturöversikt. LÄS MER

  2. 2. "Det är inte coolt att skriva långa och bra texter" : Hur lärare arbetar med skrivförmågan och skillnader mellan pojkar och flickor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Emma Klarqvist; [2021]
    Nyckelord :Writing skill; gender; elementary school; genre pedagogy; writing proficiency; Skrivförmåga; genus; grundskola; skrivundervisning; genrepedagogik;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur lärare arbetar med skrivförmågan i årskurs 4–6 och om de ser några skillnader inom skrivförmågan mellan pojkar och flickor samt hur de i så fall motverkar dessa skillnader. Nejman (2020) menar att skillnaderna i betyg mellan pojkar och flickor är ett av skolans största likvärdighetsproblem. LÄS MER

  3. 3. Jämställdhet ur ett resultatperspektiv inom kemiundervisningen i årskurs 7–9 : En kvantitativ studie om hur resultatet på nationella proven skiljer sig mellan flickor och pojkar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)

    Författare :Maja Lipnicevic; [2021]
    Nyckelord :Kemi; jämställdhet; nationella proven; kvantitativ analys; genus;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka resultaten på nationella proven i kemi mellan 2013–2019. Detta för att fastställa om det finns några signifikanta skillnader i resultat mellan flickor och pojkar samt för att belysa hur eventuella skillnader mellan könen har varierat genom åren. LÄS MER

  4. 4. Bildämnet ur ett genusperspektiv : Sex bildlärares uppfattningar om genus inom bildverksamheten.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Filip Sjödin; Madelene Strömqvist; [2020]
    Nyckelord :Bildämnet; Feminisering; Genus; Könsnorm; Lärare;

    Sammanfattning : Enligt Skolverkets rapport (2015) om grundskolan har det visat sig att flickor i större utsträckning får högre betyg än pojkar i skolämnen, och att detta visar sig extra tydligt inom bildämnet. Skolverket (2015) menar att intresset för bildämnet, uppfattningen att bild är ett roligt ämne och viljan att anstränga sig för att få ett bra betyg är mycket vanligare bland flickor. LÄS MER

  5. 5. Sång i grundskolan : En kvalitativ fenomenografisk studie om elever och lärares uppfattningar om sång i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Johan Holmquist; [2020]
    Nyckelord :Song pedagogy; song didactics; song teaching; song motivation; Sångpedagogik; sångdidaktik; sångundervisning; sångmotivation;

    Sammanfattning : finns flera olika orsaker till att elever väljer att sjunga eller inte. I min studie vill jag undersöka de bakomliggande faktorerna till det. Aspekter som diskuteras kring är genus, identitet och självbild, självförtroende, motivation, läroplanen, betyg och bedömning samt didaktik. LÄS MER