Sökning: "betyg stress elever"

Visar resultat 1 - 5 av 63 uppsatser innehållade orden betyg stress elever.

  1. 1. Betyg från årskurs fyra : En kvalitativ intervjustudie som undersöker lärares och rektorers uppfattningar om betygssättning

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Fanny Alenius; Zilan Bakac; [2024]
    Nyckelord :Lärare; Rektorer; Betyg; Stress; Undervisning; Bedömning; Årskurs fyra;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka betygets påverkan på undervisningen. Metodvalet var en semistrukturerad intervjuform där lärare och rektorer medverkade. Analysmetoden i studien är fenomenografisk. Resultaten visade att lärarna inte anser att betygsättning påverkar undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Ett nödvändigt ont? : En studie om några elevers inställning kring bedömning och betyg ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anette Arvidsson; Camilla Jansson; [2023]
    Nyckelord :bedömning; betyg; motivation; självkänsla; stress; styrdokument;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att utforska några elevers perspektiv kring bedömning och betyg samt hur det har påverkat deras skolgång. För att besvara syftets frågeställningar genomfördes en enkät med elever i årskurs 9 i fem skolor, från två olika kommuner. LÄS MER

  3. 3. Elevers självuppfattning i matematik : Hur är elevers självuppfattning och deras prestationer i matematikämnet relaterade till varandra?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lina Vadebo; Denise Arturson; Ebba Andersson; [2022]
    Nyckelord :Matematik; självuppfattning självbild; självförtroende; självkänsla och självmotivation och årskurs 4–6.;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka och analysera tidigare forskning angående de eventuella samband som kan finnas mellan elevers självuppfattning och deras prestationer, i kärnämnet matematik. För att kunna besvara vår forskningsfråga har vi granskat tidigare forskningsresultat kring självuppfattningens effekter inom matematikämnet. LÄS MER

  4. 4. Gymnasieelevers upplevelse av akademisk motivation : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Ida Andersson; Victoria Carlzon; [2022]
    Nyckelord :Akademisk motivation; upplevelse; elever; engagemang; tillhörighet; betyg;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande kvalitativa studie var att utforska svenska gymnasieelevers upplevel­ser av vad som engagerar och motiverar dem i studierna, även benämnt akademisk motivation. Syftet undersöktes genom åtta semi­strukturerade intervjuer vilka analyserades utifrån tematisk innehållsanalys. LÄS MER

  5. 5. Vad får jag för betyg? - En studie om deltagande och motivation i ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Bobrovskij Lina; [2021]
    Nyckelord :Motivation; deltagande; betyg; läroplan; skola;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att belysa hur motivation till deltagande och betyg hör samman i skolan, med fokus mot undervisningen i idrott och hälsa. Den tidigare forskningen visar på att elever finner skolan stressig och har svårt att motivera sig själva till att utvecklas och lära sig nya saker. LÄS MER