Sökning: "betygsättning och bedömning gymnasiet"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden betygsättning och bedömning gymnasiet.

  1. 1. Betyg från årskurs fyra : En kvalitativ intervjustudie som undersöker lärares och rektorers uppfattningar om betygssättning

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Fanny Alenius; Zilan Bakac; [2024]
    Nyckelord :Lärare; Rektorer; Betyg; Stress; Undervisning; Bedömning; Årskurs fyra;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka betygets påverkan på undervisningen. Metodvalet var en semistrukturerad intervjuform där lärare och rektorer medverkade. Analysmetoden i studien är fenomenografisk. Resultaten visade att lärarna inte anser att betygsättning påverkar undervisningen. LÄS MER

  2. 2. ”Det känns som relationen blir så konstig”

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Oskar Lönngren; [2023]
    Nyckelord :Bedömning; betygsättning; gymnasiet; bild; historia; elevrelation; kommunikation;

    Sammanfattning : Assessment and grading are a central part of a teacher’s profession. This work must be interconvertible, rest on a scientific basis and on proven experience as well as be based on students’ performances. However, students can have their grades compensated, for example by their personality or cooperation skills if their subject knowledge fails. LÄS MER

  3. 3. Det nationella provet – stödjande eller styrande? : En kvalitativ studie om det nationella provets betydelse för elevers kursbetyg i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Casper Björnlund; Isabella Törmänen; [2022]
    Nyckelord :Matematik; nationella prov; bedömning; betygssättning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka vilken betydelse det nationella provet i matematik har vid betygssättning. Detta undersöktes med en intervjustudie där fyra verksamma lärare som undervisade i matematik på gymnasiet deltog. LÄS MER

  4. 4. Bedömning och betygsättning av rörelsekvaliteter : En kvalitativ studie av lärare i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Andreas Larsson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Trots omfattande reformer och ändringar av både skolans läroplaner och betygssystem har forskning visat på en alltjämt fortsatt problematik gällande likvärdighet vid bedömningar och betygsättning. Särskilt problematiskt för ämnet idrott och hälsa är utmaningen med att bedöma elevernas rörelsekvaliteter. LÄS MER

  5. 5. Hur summativ bedömning påverkar elevers självbild

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Charlie Kristensson; [2021]
    Nyckelord :Betyg; motivation; självbild; summativ bedömning; stämplingsteori;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker huruvida det råder en motsättning mellan skolans uppdrag att ”stärka elevernas tro på sig själva och framtiden” och användandet av summativ bedömning i skolan, mer specifikt i ämnet samhällskunskap. Detta görs i första hand med stämplingsteori som teoretisk utgångspunkt, för att därigenom synliggöra hur summativ bedömning påverkar elevers syn på sig själva, samt om detta i sin tur får några konsekvenser för deras ambitioner och deltagande i skolan. LÄS MER