Sökning: "betygsbedömning"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet betygsbedömning.

  1. 1. Normskapande processer kring etnicitet i skolan : En studie av lärares upplevelser av hur etnicitetsnormer skapas, upprätthålls och utmanas i skolan

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Ann-Madelene Johansson; Lena Frisell; [2016]
    Nyckelord :Swedishness norm; suburban norm; norm criticism; education; equality; values; ethnicity; relationships; Svenskhetsnorm; förortsnorm; normkritik; pedagogik; likabehandling; värdegrund; etnicitet; svenska; språk; relationer;

    Sammanfattning : Sex halvstrukturerade intervjuer med lärare från förortsskolor i Stockholmsområdet har genomförts med syftet att se hur lärarna uppfattar normskapande processer kring etnicitet. Materialet har analyserats med en fenomenologisk metod och resultatet är tolkat med hjälp av relevanta teorier och begrepp hämtade bland annat från den normkritiska forskningen. LÄS MER

  2. 2. Betygsinflation i gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Amanda Eriksson; [2015]
    Nyckelord :betygsinglation; gymnasieskolan; gymnasiet; betyg; betygsbedömning; skola; kvantitativ;

    Sammanfattning : Den svenska gymnasieskolan har sedan 1997 upplevt en betygsinflation, då de genomsnittliga betygen har ökat trots att internationella studier visar på att kunskapsnivån har sjunkit. Tidigare forskning menar att denna betygsinflation inte är jämt fördelad utan skiljer sig mellan olika skoltyper, så som huvudman, skolstorlek och inriktning. LÄS MER

  3. 3. Förskollärarstudenternas arbetsmiljö under verksamhetsförlagd utbildning : En studie med avseende att stärka Karlstad kommuns attraktionskraft gentemot den nya generationens förskollärare

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för arbetsvetenskap

    Författare :Tobias Schött; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund Arbetsmarknaden präglas av både arbetslöshet och brist på arbetskraft. Det visar sig vara så att det finns en obalans gällande efterfrågan på olika yrken. Samtidigt som det finns ett överflöd av individer med en särskild kompetens kan det alltså vara brist på individer med en annan kompetens. LÄS MER

  4. 4. SÖKANDET EFTER ÄKTHET – en undersökning om hur musikpedagoger tänker och arbetar med personligt uttryck

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Carolina Riise; Sara Solymar; [2012]
    Nyckelord :personligt uttryck; sång; pedagog; autenticitet; h;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med vårt arbete är att problematisera och belysa begreppet personligt uttryck i musicerande utifrånmusikpedagogers perspektiv inom sång.De huvudfrågeställningar vi har är:•Hur beskriver pedagoger ’personligt uttryck’?•Hur kan man som pedagog arbeta med att stimulera/gynna elevers förmåga till personligt uttryck?•Vad finns det för hinder/faktorer som kan missgynna ett personligt uttryck och hur kan man som pedagog jobba för att undanröja dem?I sökandet på svar intervjuade vi fyra pedagoger som alla har koppling till musikaliskt uttryck och sång. LÄS MER

  5. 5. Betyg och bedömning - En fråga om kön? : En studie om gymnasieungdomars syn på betygsgrunder.

    Magister-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Fanny Barck; Sabina Fridén; [2011]
    Nyckelord :Gender; Physical education; Social studies; Swedish; Mathematics; gender identity; gender contract; ideals; masculinity; femininity; gender regime; grading; assessment.; Genus; idrott och hälsa; samhällskunskap; svenska; matematik; genusidentitet; genuskontrakt; ideal; maskulinitet; feminitet; genusregim; betyg; bedömning.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien har varit att ur ett genusperspektiv undersöka synen på bedömningsgrunder i betygssättningen inom ämnet idrott och hälsa i relation till svenska, samhällskunskap och matematik bland flickor och pojkar på Natur- och samhällsprogrammet(NS). Detta har undersökts utifrån följande frågeställningar: • På vilket sätt upplever gymnasieelever på NS-programmet att de bedöms i idrott och hälsa i relation till de ämnen som syftet anger? • Vilka förutsättningar upplever eleverna finns för att nå de olika betygsstegen i skolämnena idrott och hälsa, samhällskunskap, matematik och svenska? • Hur tror eleverna att en jämställd betygsbedömning ser ut i de utvalda skolämnena? Utifrån detta kommer vi att diskutera hur eleverna bryter eller återskapar genusordningen i sina resonemang kring betygsbedömningen. LÄS MER