Sökning: "betygskriterier uppsats"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden betygskriterier uppsats.
1. Assessing EFL student writing in a Swedish context
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : The purpose of this study is to examine the validity and reliability of summative assessment of EFL student writing in a Swedish context. Three teachers have assessed the same four student essays from the English 6 course in Swedish upper secondary school. LÄS MER
2. Bedömning i ritningsläsning och skiss- och ritteknik : En kvalitativ studie om lärares egna utsagor om sin bedömning i arbetsområdet ritningsläsning och skiss och ritteknik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Denna uppsats har som syfte att undersöka tekniklärares uppfattningar om deras egen bedömning i ritningsläsning och skiss och ritteknik samt att undersöka vilka CAD- program de tillfrågade lärarna använder sig av i ritningsläsning och skiss och ritteknik. Dessutom syftar studien till att undersöka vad de tillfrågade lärarna anser är typiskt för bedömning av förmågor som motsvarar betygen E, C och A i det aktuella arbetsområdet i kursen teknik 1 för gymnasieskolan. LÄS MER
3. Idrott och hälsa i grundsärskolan : en läroplansteoretisk studie om möjligheter och begränsningar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med denna uppsats har varit att, genom en intervjustudie, undersöka den svenska grundsärskolans kursplan i idrott och hälsa utifrån ett läroplansteoretiskt perspektiv. Syftet ledde fram till följande mer preciserade frågeställningar: På vilka sätt styr kursplanen idrottslärares utformning av undervisningen i grundsärskolan och vilket stöd ger kursplanen? Vilka likheter och skillnader mellan kursplanen i idrott och hälsa för grund- respektive grundsärskolan uppfattar idrottslärare? Hur arbetar lärarna med inkludering? Vilken typ av fortbildning erbjuds verksamma lärare? Vilken funktion tilldelar lärarna betyg och bedömning i grundsärskolan? Metod Studien har ett läroplansteoretiskt perspektiv och utgår från Lindes arenor. LÄS MER
4. Slöjdlärares syn på sambedömning : En kvalitativ studie av likvärdighet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Bakgrunden till mitt examensarbete är min egen nyfikenhet kring hur slöjdlärare på andra svenska skolor tolkar rådande betygskriterier och hur samarbetet kring dessa fungerar i praktiken. Syftet med min uppsats är att undersöka hur ämneslärare som arbetar terminsvis inom sitt materialområde gör när de blir tvungna att sambedöma en elevs prestation inför ett gemensamt betyg i ämnet slöjd. LÄS MER
5. "Lärarens sätt att inspirera och även motivera är som ett gödningsmedel i elevernas skapande, och vissa plantor behöver mer gödning än andra"
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vad som är inspirerande och motiverande då en uppgift i ämnet bild introduceras. Även se bildlärares tillvägagångssätt, då de försöker att frambringa och förmedla inspiration och motivation till eleverna i bildundervisning, och se om kreativitet framkommer. LÄS MER